Stážista. V očích mnohých lidí prostě vyjukaný student, který pro zbytek týmu připravuje kafe. Přitom jeho role může vypadat úplně jinak. „Stážisté jsou cenní členové týmu a později se z nich často stávají i skvělí zaměstnanci,“ říká Aneta Hochel, HR Director ze společnosti Orea Hotels & Resorts. Zjistěte, jak podle Anety můžou firmy ze stážisty udělat parádního zaměstnance.
Důvodů je víc, ale vypíchla bych jeden argument: na trhu práce je obrovský nedostatek kandidátů. Stážisti můžou kvalitně nahradit plné úvazky, které jinak zkrátka nedokážeme obsadit.
Ověřeným zdrojem jsou vzdělávací instituce. Když firma naváže spolupráci s vysokou školou, zvýší tak povědomí o své značce a stážisty může na praxi lákat přímo na akademické půdě. U technologických firem se určitě hodí i spolupráce se středními školami, třeba s různými průmyslovkami. Stážista ale nemusí být vždy student nebo čerstvý absolvent. Často jím může stát i zkušený pracovník, který si vybudoval kariéru v nějakém oboru, jen by rád změnil specializaci. Firmy se ale této cesty někdy zbytečně bojí.
Často si totiž myslí, že mladé stážisty lze snadno vychovat k loajalitě. Ve skutečnosti se ale říká, že by člověk ve firmě neměl zůstávat déle než 5 let, protože poté začne stagnovat. Mladí lidé se navíc často hledají nebo praxi berou především jako cennou, ale krátkodobou zkušenost, která jim v budoucnu pomůže najít práci jinde. Firmy by se proto neměly bát přijímat i starší stážisty. Ti u nich totiž mnohdy zůstanou déle než studenti na začátku své kariéry.
Záleží na individuální situaci a potřebách dané společnosti. Auditorské firmy třeba každý rok hledají stážisty, kteří jim pomůžou s prací v náročném období auditů. V tomto případě není třeba, aby se stážisti nějak dlouze zaškolovali. Když uplyne doba auditů, firma se s většinou z nich zase rozloučí. Mohli bychom to skoro připodobnit k chmelovým brigádám. Na těch studenti také pracovali jako takoví krátkodobí stážisté. Potom jsou ale jiné firmy, které si ze stážistů chtějí vychovat své kmenové zaměstnance – často proto, že je na trhu práce málo specialistů, nebo je v jejich oboru silně konkurenční prostředí.
Právě vize dlouhodobého úvazku stážistu do firmy často přiláká. Už během náboru či v počátcích samotné stáže mu můžu představovat i firemní benefity pro stálé zaměstnance, a tím ho navnadit, aby s námi chtěl zůstat a postupně se stát kmenovým zaměstnancem.
„Stážistu bychom měli přijímat s jasnou vizí. Vědět, jak vypadá jeho budoucnost ve firmě.“
Záleží, jak moc jsme si dali záležet na onboardingu na začátku stáže. Počítám s tím, že stážista přecházející na stálou pozici už toho o firmě dost ví – o jejích hodnotách, kultuře i možné kariérní cestě. Kdybych do firmy přijímala úplně nového člověka, musím mu tyto softové věci představit a pobavit se s ním například i o základní struktuře společnosti či jejích standardech. Při onboardingu bývalého stážisty se naopak zaměřujeme především na pracovní náplň – v čem se změní a jaké povinnosti stážistovi na pozici stálého zaměstnance přibydou.
Když přijímáme stážistu, měli bychom mít jasnou vizi jeho blízké – a ideálně i vzdálenější – budoucnosti ve firmě. Například si naplánujeme, že prvního čtvrt roku bude stážista dělat konkrétní seznam pracovních úkolů, poté postupně získá další kompetence a za rok či dva se může stát stálým zaměstnancem – nebo samozřejmě i dříve. Tento plán by měl jít ruku v ruce s odměňováním. Stážistům můžeme například nabídnout, že až budou ve firmě pracovat tolik a tolik měsíců, dostanou nárok na proplacenou dovolenou, poskytneme jim Multisportku, nebo budou mít dokonce šanci vycestovat do zahraničí. Pokud je tento proces spravedlivý, jasný a otevřeně komunikovaný, stážista se ve firmě bude určitě cítit lépe, než kdyby netušil, co ho čeká. Celkově ale téma komunikace se stážisty vnímám jako poměrně citlivé.
Vysoce postavení manažeři mnohdy nemají čas, aby empaticky vnímali každého stážistu. Pokud bychom po manažerovi chtěli, aby pozorně sledoval, jestli se nový stážista náhodou netváří nějak nešťastně, asi bychom nepochodili. Manažeři se ale většinou dokážou skvěle řídit jasně danými postupy. Proto je ideální, abychom své plány pro stážistu převedli do srozumitelného manuálu, a ten předali manažerům, mentorům, ale i všem dalším členům týmu, kteří budou se stážistou v kontaktu.
Vyhneme se třeba tomu, aby někdo po stážistovi vyžadoval příliš těžké, nebo naopak podřadné úkoly. Pokud mají navíc manažeři jasnou představu o tom, jaké povinnosti v danou chvíli stážistům připadají, snáze si udrží přehled. Lépe pak poznají, jestli se stážistům daří, nebo se ve své práci ztrácí. Kdybychom stážisty po onboardingu prostě nechali volně pracovat a příliš si jich nevšímali, za půl roku možná nebudeme vědět, co s nimi dál. Seznam by tedy měl firmě napovědět, zda je stážista úspěšný a může se stát stálým zaměstnancem, nebo ne. Zároveň stážista bude mít pocit, že “ví na čem je” a jeho tým s ním pravidelně komunikuje.
„Při práci na dálku zpravidla vím, jak se stážistovi daří pracovně. Hůř ale rozpoznám, jak je mu psychicky.“
Ano – a rozdíly mezi onboardingem můžou být v tomto případě zásadní. V současné době není problém na dálku určit, jestli stážista odvádí dobrou práci, nebo se takzvaně fláká. Problematičtější je ale podchytit, jestli se cítí dobře. Pokud si například se stážistou zavolám a zeptám se, jak se mu ve firmě líbí, často se neotevře tak jako na osobním setkání. Stážista vám po telefonu asi dokáže říct, jestli je spokojený s platem nebo benefity, ale mnohem hůře se mu mluví třeba o tom, že se od zbytku týmu cítí odtržený nebo mu něco nejde.
Když stážistu potkávám ve firmě, můžu si všímat různých znaků, které u dálkového stážisty nevidím. Pokud se třeba stážista v práci směje nebo si povídá s kolegou, nemusí to nutně znamenat, že je šťastný, ale určitě se jedná o dobré znamení. Navíc zdánlivě nedůležité každodenní interakce – třeba že stážistu potkám u turniketů nebo si řekneme ahoj v kuchyňce – jsou nedílnou součástí budování vztahů. Podobné situace při práci na dálku schází.
Přesně, musí si rozmyslet, jestli kolegovi napsat, nebo mu zavolat. Někdy může mít problém vůbec někoho zastihnout, nebo se kvůli doptávání cítí provinile. Práce z domova častěji vede k tomu, že si stážista není jistý, zda své úkoly plní dobře, nebo jestli na ně vůbec stačí. Někdy se stážisté přetěžují a pro jistotu sedí u počítačů celý den, což také není zdravé.
Ano, jen vyžaduje specifický přístup, o čemž by měli vědět nejen manažeři a tým stážistů, ale i HRisté. Ti by měli s dálkovými stážisty udržovat kontakt a scházet se s nimi ještě častěji než s těmi prezenčními, i když pouze virtuálně. Také je důležité stážisty nepřetěžovat a připomínat jim, že by neměli u práce sedět od probuzení až do pozdního večera. I při dálkové stáži je důležitý balanc mezi prací a odpočinkem.
„Ke stážistům bychom se měli chovat jako ke stálým zaměstnancům – s úctou.“
Stážistu může celou pracovní zkušeností doprovázet hned několik lidí. Jako takový profesní vzor slouží mentoři. Důležité bývá ale i sociální začlenění, se kterým stážistovi může pomoct zase člověk, kterému říkáme buddy.
„Mentor by měl být pro stážistu profesním vzorem a zároveň někým, na koho se stážista může obrátit s konkrétními pracovními problémy. Často se jedná o seniornější zaměstnance, kteří za sebou mají roky zkušeností. Buddy by měl mít nástup do firmy ještě čerstvě v paměti a stážistu procesem začlenění empaticky provést. Zatímco mentor stážistovi například vysvětlí, jaké programy používat nebo jak práci co nejefektivněji odbavit, buddy za stážistou přijde a řekne: ‚Hele, s tímhle týmem je sranda a ve středu jdou na pivo, nechceš se přidat?‘,“ vysvětluje Aneta Hochel.
HR týmy by se měly zaměřit především na manažery, mentory a často jim připomínat, že stážisté nejsou podřadní stálým zaměstnancům. Žádným způsobem. K oběma skupinám je potřeba přistupovat se stejnou úctou. HRisté můžou manažerům doporučit, aby si každý měsíc se stážistou dali 1on1 a probrali pracovní postup i další oblasti. Pro tyto schůzky může HR specialista připravit i doporučený seznam otázek, a ten všem manažerům předat. Pomáhají i různá školení – například o tom, jak zaměstnancům a stážistům dávat zpětnou vazbu. Když budou mentoři a manažeři dobře informovaní, stážisté se ve firmě začnou cítit lépe a spíše se rozhodnou v ní zůstat i jako zaměstnanci.
S Anetou Hochel jsme připravili vzorovou verzi i návod, jak seznam správně použít.
A to je zcela v pořádku. Pokud ve firmě udržujeme otevřenou komunikaci, nejlepší je sejít se osobně a upřímně se o situaci pobavit. Zaměstnavatel by měl zjišťovat, proč zaměstnanec chybuje a zda mu může nějak pomoct. A pokud se ani poté situace nezlepší, můžeme se v dobrém rozloučit a ušetříme tím trápení všem zúčastněným. Je ale důležité, abychom nevycházeli jen z dojmů. Někdy se stává, že firma přijme stážistu jako zaměstnance, přihodí mu další povinnosti, procesem ho dostatečně neprovede a po půl roce si najednou řekne: „Nedělá nějak moc chyb? Asi mu to moc nejde, tak se radši rozloučíme.“ Pokud se ale zaměstnanci celou dobu nikdo nevěnoval, není velkým překvapením, že nás jeho výkony neoslní.
Naprosto. Jinými slovy: není to jen tak, že stážista má zájem o naši firmu, ale také my musíme mít zájem o něj.
HR Director, Orea Hotels & Resorts
Už během studií na Vysoké škole ekonomie a managementu začala Aneta Hochel získávat cenné pracovní zkušenosti v oblasti HR, ve které působí už více než 10 let. Vyzkoušela si práci HR specialistky ve službách, ale i v informačních technologiích, a od roku 2019 působí ve společnosti Orea Hotels & Resorts. Ve volném čase se Aneta ráda sveze na prkně – od skatu přes surf až po wake. Má zkrátka ráda adrenalin. „Snadno se nechám ukecat k něčemu, při čem se člověk snadno zraní, ať už je to seskok padákem nebo létání na rogalu. A ještě si to náramně užívám,“ směje se. Baví ji ale i „klidnější“ sporty – třeba badminton. Nyní je Aneta na mateřské dovolené, takže běhá především za dětmi.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.