Realizace zaměstnaneckého průzkumu může být mocným nástrojem pro zlepšení firemní kultury a zvýšení angažovanosti zaměstnanců. Na paměti ale musíme mít několik klíčových kroků a oblastí, aby průzkum přinesl hodnotné výsledky a vedl k pozitivním změnám. Ve spolupráci s Martou Fabiánovou z firmy TCC online jsme přichystali shrnutí praktických tipů a rad. Jak postupovat, aby se průzkum stal skutečným impulsem pro zlepšení pracovního prostředí a motivaci zaměstnanců?
Určete, co chcete zjistit a proč. Chcete snížit fluktuaci? Být atraktivní pro nové zaměstnance? Posilovat žádoucí firemní kulturu? Srovnat se s jinými společnostmi? Jasný cíl vám pomůže formulovat relevantní otázky a efektivně analyzovat výsledky.
Zvažte, jestli chcete mapovat dlouhodobě daná témata, nebo se zaměřit i na aktuální problémy a potřeby. Ujasněte si také, jaká třídicí kritéria jsou pro vás smysluplná. Kromě organizačního zařazení (divize, oddělení, projektový tým aj.) mohou být užitečná různá kritéria včetně doby působení ve firmě, věku nebo lokace. Umožní vám lépe identifikovat specifické oblasti ke zlepšení a také případné cílové skupiny.
Před průzkumem informujte zaměstnance o účelu průzkumu. Jak bude probíhat a jakým způsobem se výsledky využijí? Transparentnost zvyšuje důvěru a účast. Zaměstnanci by měli vidět, že jejich zpětná vazba má dopad. Mail můžou doplnit online „kick-offy“, které nabízí i prostor pro dotazy.
Ujistěte se, že je průzkum skutečně anonymní. Free nástroje nemusí vždy poskytovat potřebnou úroveň zabezpečení. Zvažte investici do profesionálních nástrojů, které zaručují ochranu osobních údajů.
Výsledky sdílejte s managementem i zaměstnanci. Na jejich základě určete oblasti, které vyžadují okamžitou pozornost. Zvolte si jen několik málo priorit (jednu až dvě, maximálně tři), které skutečně budete řešit. I kdybyste se rozhodli zaměřit jen na jedno téma, díky domino efektu určitě zlepšíte i jiné oblasti. Zaměřte se na současnou situaci i dlouhodobější strategii. Naplánujte konkrétní kroky a přidělte odpovědné osoby. Můžete využít focus groups a další nástroje pro detailnější vhled do problematiky.
Data jsou vstup do diskuse, nikoliv cíl. Proto se nezasekněte v analýze dat, použijte je jako základ pro akční plán a konkrétní opatření. Stejně tak zvažte, jakou „dávku“ průzkumů vaši lidé zvládnou. Průzkumy každý měsíc mohou být fajn, management ale musí mít prostor s daty reálně pracovat. Méně je tak někdy více. Komplexní průzkumy má nejčastěji smysl realizovat jednou za rok, specifické menší formáty (ankety, mood checks aj.) pak lze v mezičase i častěji.
Vyhněte se obviňování konkrétních skupin. Zaměřte se radši na systémová řešení a usilujte o zlepšení pro všechny.
Po průzkumu je důležité rychle komunikovat výsledky a zahájit první kroky k nápravě. Ideálně v řádu maximálně týdnů. Rychlá opatření mohou zvýšit důvěru a ukázat, že firma bere zpětnou vazbu vážně.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Psychologický outplacement může být velmi přínosným nástrojem pro jednotlivce, kteří čelí výzvám spojeným se ztrátou zaměstnání. Poskytováním podpory zaměřené na posílení sebevědomí, snížení stresu, zlepšení adaptability a budování odolnosti může tento přístup významně přispět k celkové duševní pohodě a připravenosti na budoucí kariérní kroky.
Psychoterapie je pro prostor setkání s nejhlubším lidstvím, s naší esencí a naší duší. Tam nacházíme svůj plný potenciál k růstu, uzdravení a spokojenému životu. Psychoterapie s Milanem Pavlíčkem vám vrátí do života plnost, radost a spokojenost.