Motivace, angažovanost a vášeň. Pozitivní vztah lidí k jejich práci je stavebním kamenem úspěchu každé firmy. Marta Fabiánová působí jako Managing Director ve společnosti TCC online, která nabízí inovativní nástroje pro HR. V čem vnímá důležitost angažovanosti zaměstnanců a jak bychom ji měli definovat i měřit? Nejen tyto otázky zodpovídá ve svém sloupku pro HeRe.
V TCC online definujeme angažovanost jako ochotu zaměstnanců podílet se na inovacích, vykonávat svou práci co nejlépe a dělat něco navíc. To zahrnuje nejen jejich pracovní výkon, ale i ochotu přispívat k celkovému rozvoji firmy. Angažovanost je často postojová záležitost, a proto ji není snadné ovlivnit napřímo. Pokud byste někomu dali za úkol „zvýšit angažovanost“, pravděpodobně vám nepoděkuje.
Podstatné je pochopit, co má na angažovanost vliv. Pomůžou nám v tom data ze zaměstnaneckých průzkumů. Tyto analýzy dokážou odhalit principy, které vyvracejí určité stereotypy, a naopak otevírají nové cesty, jak angažovanost posilovat. O mzdu většinou nejde. Víc záleží na tom, jakým způsobem firma se zaměstnanci zachází. Bere vedení jejich názor v potaz? Zapojuje je do rozhodovacích procesů? Cítí v práci růst a perspektivu? Péče ze strany firmy je naprosto klíčová pro dlouhodobou motivaci a loajalitu. Možnost vyjádřit vlastní názor a vědomí, že postoje zaměstnanců nezapadnou, by měly být samozřejmostí.
Pročtěte si naše praktické shrnutí tipů a rad.
Pokud řešíte angažovanost ve své firmě, soustřeďte se jen na pár prioritních oblastí, nejde totiž měnit všechno najednou. Změny se na sebe často přirozeně nabalují. Zlepšíme-li například schopnost managementu dávat kvalitní zpětnou vazbu a vést rozvojové rozhovory, zlepší se patrně i další oblasti. Praktické příklady aktivit zahrnují pravidelné workshopy a školení zaměřená na zlepšení dovedností managementu v oblasti vedení lidí a komunikace. Vyplatí se zaměstnanecké průzkumy měřící nejen spokojenost, ale i motivaci a loajalitu.
Mezi minulé klienty TCC online patří jedna výrobní firma, kde data ze zaměstnaneckého průzkumu poukázala na některé kritické oblasti. Management se výsledků chopil aktivně – realizoval sérii workshopů a vzdělávacích aktivit pro celý střední management, posílil také oddělení HR. Při opakovaném průzkumu bylo zaznamenáno výrazné zlepšení, zejména pak v otázkách týkajících se nejvyššího vedení a také pocitu péče ze strany firmy. Právě tyto otázky, byť tradičně nepředstavují na vědomé úrovni pro respondenty nejvyšší prioritu, hrají klíčovou roli při posílení angažovanosti a loajality zaměstnanců. Datové analýzy nám to opakovaně potvrzují. Zastoupení „srdcařů“, tedy těch, kteří jsou silně identifikováni s firmou, tak i vnitřně motivovaní, meziročně vzrostlo ze 49 % na 65 %.
Managing Director, TCC online
Marta je absolventkou Katedry sociologie na FSS MU v Brně a studovala také na dánské Københavns Universitet. Patnáct let působila v TCC jako odborný konzultant a posléze manažer týmu konzultantů. Zastřešila a realizovala projekty v oblasti náboru a rozvoje zaměstnanců napříč pozicemi. Dlouhodobě spolupracuje na vývoji a updatu produktů, mezi které patří assessment a development centra. Do její pracovní náplně spadají také individuální rozvojové zpětné vazby, koučování, stínování, 360° zpětná vazba, průzkumy spokojenosti či kariérní poradenství. V TCC online působí od roku 2019 jako Managing Director. Volný čas tráví s rodinou a ze všeho nejradši cestuje.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.