Seriózní, nebo přátelská. Velká, či rodinná. Tradiční, anebo inovativní. I taková může být identita firmy. Podniky ji veřejnosti, potenciálním zákazníkům, partnerům či zájemcům o práci představují skrze firemní brand. Souvisí image firmy s tím, jak ji vnímají zaměstnanci? A na co při budování firemního brandu nezapomínat? Zeptali jsme se HR odborníků napříč různými obory, jak se na budování značky dívají oni.
Běžně se stává, že se společnost při budování svého brandu obrátí na management a marketingovou agenturu. Společně začnou vymýšlet image značky. Jak pak ale působí, když do společnosti přijde nový zaměstnanec a zjistí, že sebeprezentace firmy vůbec neodpovídá realitě? Vše, co se prezentuje jako firemní brand, by podle mě mělo jít zevnitř firmy a popisovat skutečnou náladu, principy a hodnoty ve společnosti. Při vymýšlení brandu by tedy mělo jít vedení přímo „mezi lidi“, tedy zaměstnance, a ptát se na jejich názory. Značka je pak autentičtější, lépe se s ní pracuje a zaměstnanci jsou také mnohem ochotnější ji propagovat.
Na prvním místě je pro mě při budování firemní kultury jednoznačně autentičnost, upřímnost a transparentnost. Firmy, které se těmito body řídí, si vždy své zaměstnance a klienty najdou.
Největším brandem je firemní kultura a to, jak si o firmě lidé vyprávějí. Když nabíráte, zpravidla nepoutá značka, nýbrž příběhy za ní. Pokud se ukáže, že způsob, jakým o firmě mluvíte, není v souladu s tím, co se ve firmě žije, může nastat katastrofa. Značku musíte budovat zespodu, přes lidi. Potřebujete ale podporu vedení, které musí pochopit, že shora firemní brand kvalitně nepostaví. Podstatné je ukázat, že má značka následovatele. Srdcaře, kteří tu pracují. S nadšením a motivací.
U vybudovaných firem je firemní brand pro recruitera v náborovém procesu velkým pomocníkem. Jde totiž o DNA firmy a nosič firemní kultury. Pocit, vjem, zkušenost se značkou, motivace kandidátů. Něco, co firmu definuje, spojuje a vytváří stmelující prostředí. Je to něco, co utváří představu o firmě zvenku a definuje hodnoty uvnitř organizace. Brand vykresluje život ve firmě, způsob fungování, náladu a vztahy na pracovišti.
Pokud se budeme bavit o oblasti HR, firemní brand vnímám především skrze jeho dopad. Pokud firma utratí peníze za marketing a bude aktivní na sociálních sítích, výsledky by se měly promítnout například do recruitmentu. I proto se v Bonami na budování brandu chceme zaměřit. Slibujeme si od toho právě to, že o nás bude více vědět trh práce, a přilákáme tak kandidáty i na ty pozice, které je dlouhodobě obtížné obsadit. Do firemního brandu se zároveň promítá i firemní kultura, která je pro zaměstnance vlastně tím nejdůležitějším. My ji proto musíme neustále aktivně opečovávat.
Pro značku zaměstnavatele je stěžejní například komunikace ven, tedy správné využívání sociálních sítí a brand marketing. Záleží ale především na komunikaci vůči zaměstnancům. Nevymýšlet krycí důvody pro to, že se například ruší některé benefity, a férově komunikovat jakékoliv změny nebo hrozby, které firmu můžou postihnout.
Nám velmi pomáhá, že je Footshop už zajetý lovebrand. To nám v HR dává obrovskou sílu a výhodu jak při hiringu, tak samozřejmě i při udržování našich současných zaměstnanců.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.