Pracovní pobyt někdy znamená nekonečné série teambuildingových aktivit, a rovnou několik dní v kuse. Když ale firemní retreat správně naplánujete, může vypadat úplně jinak. Inspirujte se radami Chase Warringtona, specialisty v oblasti práce na dálku z IT společnosti Doist. Zaměstnanci Doistu pracují výhradně v režimu remote, pravidelně se ale setkávají na několikadenních firemních retreatech. Proč jsou podle Chase tyto pobyty tak úspěšné? Drží se totiž několika zásad.
Místo toho, abyste všechny zaměstnance tlačili do povinných kolektivních aktivit, dejte jim na výběr mezi různými vzdělávacími workshopy, ale třeba i typy zábavy nebo stravování. Někteří rádi vyrazí na túru do kopců, jiní možná víc ocení návštěvu galerie. Jeden zaměstnanec rád zajde do restaurace s kolegy, druhý si radši v klidu sní večeři na ubytování. Nezapomínejte ani na odpočinek. Pokud se například zaměstnanci rozhodnou, že si místo jednoho workshopu zdřímnou, neznamená to, že si z retreatu nic neodnesou – možná právě naopak. Když je necháte, aby si oddechli, budou pak mít více energie na vzdělávání i upevňování vztahů s kolegy.
Jak píše Chase Warrington: někdy je lepší nechat zaměstnance odpočívat, než je zavalit nabitým programem. Zakomponujte tedy do itineráře i nějaké pauzy, během kterých můžou zaměstnanci dobít baterky. Díky tomu se můžou vyhnout únavě i zbytečným obavám, že snad kvůli hodince klidu přijdou o něco zásadního. Někdy je méně zkrátka více.
Vyhněte se zbytečným stresům, opakovaným otázkám a dotazníkům. Zaměstnance byste neměli příliš bombardovat informacemi. Všechny dokumenty související s pobytem můžete shromažďovat ve vyhrazené složce na Google Docs nebo v aplikaci Notion. Pro událost můžete taky vyhradit kanál na Slacku nebo Twistu (nástroj od Doistu). Nachystejte pro zaměstnance jasné pokyny, popište jim různé možnosti cesty i ubytování a průběžně doplňujte itinerář. Nespoléhejte se na to, že je nějaké informace zbytečné zmiňovat – opak bývá pravdou.
Nezapomeňte ani na ty zaměstnance, kteří se starají o zákazníky, a často tak musí pokračovat v práci, zatímco ostatní si užívají pobytu. Jak jim ulehčit život? Nadřízení zaměstnanců zákaznické podpory by měli například určit, jaké úkoly zůstávají prioritní, a které naopak po dobu konání pobytu můžou počkat. Nezbytnosti pak můžou zaměstnanci vyřídit v předem určených časových oknech, která by se neměla krýt se zásadními událostmi retreatu. Pokud plánujete delší pobyt, můžete zákazníky předem upozornit na možné pomalejší reakce podpory – třeba skrze sociální sítě.
Pro rodiče malých dětí či pro ty, kteří pečují o své starší a nemohoucí příbuzné, může být několikadenní pobyt stresující, možná až nereálnou představou. Snažte se je podpořit – třeba tím, že jim dovolíte, aby na retreat vzali i své děti. Pomoci jim můžete i finančně, jak vysvětluje Chase: „Ve společnosti Doist věnujeme primárním pečovatelům 75 dolarů za každý den, který se rozhodnou strávit na retreatu. Pomáháme jim tak pokrýt dodatečné výdaje, se kterými se můžou potýkat, když třeba na týden odjedou.“
Pracovní pobyty by neměly být jen pracovní. Důležitost odpočinku už jsme zdůrazňovali, nezapomínejte ale ani na hry a zábavné aktivity. Chase například navrhuje schéma 20/30/50. Co tato čísla znamenají?
Že je škoda nechat polovinu pobytu bez programu? Naopak. Právě v těch posledních 50 % se totiž často zaměstnanci nejvíce posouvají a upevňují vzájemné vztahy.
Až se z retreatu vrátíte, rozeberte se svým týmem, v čem byl pobyt přínosný. Zpovídat zaměstnance můžete osobně i skrze dotazník. Když v něm nakombinujete kvalitativní a kvantitativní otázky, možná zjistíte, jak v budoucnu pracovní pobyty ještě vylepšit. Chase například doporučuje, abyste se zaměstnanců zeptali, zda se po pobytu cítí:
Držíme palce, ať jsou všechny odpovědi kladné!
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.