Nábor, adaptace, fluktuace i odchod z firmy. To vše souvisí s takzvanou cestou zaměstnance. HR specialista může narazit na překážky už při samotném pohovoru se zájemcem o práci. Zkušených personalistů z oblasti e-commerce nebo digitálních technologií jsme se zeptali, jak vnímají cestu zaměstnance oni.
Prvních šest měsíců až rok ve firmě. Většina podniků se soustředí na hiring, pak pozornost upadá. Sám se vždy dívám daleko za zkušební dobu, vždy pracuji s adaptačním plánem alespoň na půl roku. Zvyšuji tím šanci, že se nováček dobře zapracuje. Občas se lidí z HR z oboru ptám, jaké jsou jejich náklady na první rok nováčků – koukají překvapeně, většinou se totiž koncentrují jen na samotný nábor a dál se nedívají. Kdyby měli představu o tom, kolik firmu stojí zaměstnanec, který odešel po půl roce ve firmě, možná by celý proces adaptace vnímali trochu jinak. Velkou výzvou je i první den v práci. Ten přitom do velké míry určuje, jak bude člověk firmu vnímat.
Udržet si klíčové zaměstnance a správně s nimi pracovat. Fluktuace je běžná a může být i zdravá, ale jen do určité míry. Nepřekračovat tuto mez a držet klíčové zaměstnance společnosti „šťastné“ je z mého pohledu ta hlavní challenge. S tím souvisí už fáze recruitmentu. Když se nám podaří najít kvalitní kandidáty, kteří dobře zapadnou do firemní kultury, máme z půlky vyhráno.
Férové ukončení pracovního poměru a komunikace s tím spojená. Firma se může dostat do situace, kdy je hromadné propouštění jediným možným řešením pro snížení nákladů. Ale je potřeba komunikovat férově a otevřeně. Jak ven z firmy, tak především dovnitř. Protože pokud se tak nestane, vytváří se atmosféra strachu, která sice krátkodobě může efektivitě pomoci, ale dlouhodobě takové prostředí není zdravé.
Určitě vzdělávání a rozvoj zaměstnance, ale i performance management. Kultura Bonami je postavena na svobodě, zodpovědnosti a lidskosti. Nechceme lidi vést tím, že jim budeme strhávat peníze nebo diktovat pracovní dobu. Věříme, že pokud je člověk zodpovědný za svou práci, hledá, co by šlo udělat lépe, a je iniciativní, celá firma se začne obrovským tempem posouvat dopředu. Zároveň je potřeba, aby se zaměstnanci neustále vzdělávali a učili novým věcem. Když to přeženu, je vlastně jedno, v čem se člověk vzdělává – hlavně že se chce učit. My člověku musíme poskytnout dostatečnou podporu a sdílet naši knowledge napříč pozicemi. Pokud chce třeba zaměstnanec zákaznické linky pochopit výsledovku firmy, rádi mu vše vysvětlíme. Zvyšuje se tak engagement zaměstnanců vůči firmě, a navíc si mezi sebou lépe rozumí, protože mají přehled i o tom, na čem pracují jejich kolegové z jiných týmů.
Výzva v rámci cesty zaměstnance? Neustálý rozvoj a růst jednotlivce. Často se tato úloha klade na srdce HR a manažerům týmů. Když se při pohovorech zeptáme na důvody, proč dotyčný mění práci, slýcháváme slova jako: „Už jsem se u bývalého zaměstnavatele nemohl dál profesně rozvíjet.“ My se snažíme tento přístup změnit. Jedině aktivním přístupem zaměstnance je možné docílit efektivity v rozvoji. My můžeme podat pomocnou ruku, nasměrovat, dát možnosti a zařídit, co je potřeba. Chceme, aby byl Slevomat inspirativním místem, kde se toho zaměstnanci hodně naučí.
Z mého pohledu jde o poslední článek celého cyklu. Mám na mysli offboarding, a to zejména kvůli velkému množství terminací, kterému nyní v technologickém světě čelíme.
HR je plné výzev. První nastává už při hledání nových zaměstnanců. Musíme najít správné lidi, kteří se do týmu hodí a sednou si s kolegy jak pracovně, tak lidsky. Když zdárně překonáme tuto metu, následují další výzvy – adaptace, onboarding a seznámení s kolegy. Jednou z největších výzev je však nastavení dlouhodobě udržitelného a motivujícího rozvoje jednotlivých zaměstnanců. Ať už jde o osobní rozvoj, vzdělávání, kariérní posun nebo odměny. Málokdo totiž vydrží u stejné práce několik let.
Největší výzvou je udržet si klíčové zaměstnance i po delší době. Musíme hledat ten správný balanc mezi byznysovými potřebami firmy a potřebami zaměstnance – a k tomu zajistit, aby neměl důvod jít pracovat jinam.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.