Firma, brand a kultura

Zaměstnanci z Generace Z: Jak přilákat zoomery?

0

Gen Z, mileniálové, boomeři a další. Různé generace a rozdíly mezi nimi nepřestávají zajímat odborníky napříč obory, včetně HR. Co na pracovní trh přináší Generace Z? O tom psal například článek magazínu Medium, ve kterém zkušený developer Oscar Sherelis popisuje, jak hledá kolegy mezi mladými.

Generace Z (známá taky jako Gen Z nebo generace zoomerů) se narodila mezi polovinou devadesátých let a začátkem roku 2010. Její zástupci vyrostli v digitálním světě a mnozí z nich tak mají přirozené vlohy pro technologie. Proč by se společnosti měly připravit na příval mladých talentů? A jak se zástupci Gen Z liší od svých starších kolegů? Oscar Sherelis odpovědi shrnuje v pěti bodech.

1. Technologie

Zástupcům Generace Z se v anglofonním světe často přezdívá „digital natives“, tedy „digitální domorodci.“ Vyrostli mezi technologiemi, což jim dává určitou výhodu. Je totiž pravděpodobnější, že se už v dětství setkali s kódováním a programováním, a brzy si tak osvojili i pokročilejší technické dovednosti. V rámci technologií proto zoomeři často převyšují své starší protějšky, ovládají širokou škálu digitálních nástrojů a někdy i programovacích jazyků. Navíc jsou zvyklí žít ve světě, který se neustále mění, a mají tak vytrénovanou schopnost přizpůsobit se všemožným změnám. Realita generace Z se zkrátka v mnohém liší od reality jejích předchůdců. Starší generace mezi technologiemi nevyrůstaly a měly i mnohem méně zdrojů, ze kterých mohly čerpat, pokud se chtěly v této oblasti samy vzdělávat.

shutterstock_1750474358.jpg

2. Co chce generace Z od zaměstnavatele?

Mladí se při pohovorech často ptají, jaké se jejich potenciální zaměstnavatel staví k sociálním otázkám a jakým způsobem se snaží vytvářet inkluzivní pracoviště. Předchozí generace se oproti Gen Z možná víc zaměřovaly na tradiční kritéria, jako je jistota zaměstnání a výše platu. Naproti tomu u zoomerů je pravděpodobnější, že při výběru kariéry zváží i to, jak společnost sedí jejich vlastním hodnotám nebo jaký má sociální dopad. Priority uchazečů o práci se zkrátka mění a při pohovorech s generací Z je tento posun velmi zřetelný.

3. Kreativita a inovativní řešení

Gen Z je známá svým kreativním a podnikavým duchem. Její zástupci často zaujímají jedinečný přístup k řešení problémů, přinášejí nové nápady a inovativní řešení. Kreativní myšlení a nekonvenční přístupy zoomerů můžou být zajímavým oživením ve srovnání se strukturovanějším a ustálenějším myšlením předchozích generací. Ty se totiž se mnohdy přiklánějí spíše k tradičním metodám řešení problémů a dodržují již dávno zavedené postupy.

4. Flexibilita i rovnováha mezi pracovním a soukromým životem

Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem se pro Gen Z stává, ve srovnání s předchozími generacemi, mnohem vyšší prioritou. Mladí si cení flexibility a vyhledávají pozice, které jim umožní pracovní rozvoj, ale zároveň je nebudou nutit, aby osobní život posunuli na druhou kolej. Při pohovorech se často ptají na možnosti práce na dálku, flexibilitu práce a přístup společnosti k well-beingu zaměstnanců. Pokud tedy zaměstnavatelé chtějí přilákat – a také si udržet – talenty z generace Z, nesmí zapomínat ani na tyto aspekty.

shutterstock_666777517.jpg

5. Komunikace

Zástupci generace Z se mezi technologiemi zkrátka cítí jako ryba ve vodě, což se může promítnout i do jejich přístupu k pohovorům a přijímacím řízením. Je pro ně snazší komunikovat virtuálně a samostatně plnit různé technické výzvy, které jim případný budoucí zaměstnavatel při výběru kandidátů zadá. Pokud nebudou společnosti na tento fakt zapomínat a promítnou měnící se priority i do svých výběrových řízení, můžou si tak usnadnit proces přijímání nových zaměstnanců – a navíc na mladé kandidáty udělat pozitivní dojem.

Zástupci generace Z budou už brzy dominovat pracovnímu trhu a je proto na jednotlivých společnostech, aby přicházející posun zohlednily. Třeba tím, že přehodnotí svoje postoje v oblasti sociální zodpovědnosti, flexibility práce, ale i využití digitálních nástrojů při náboru. I drobné změny můžou znamenat, že se firmy stanou pro uchazeče z generace Z atraktivnějšími zaměstnavateli – a mladí zaměstnanci se jim pak odvděčí třeba netradičním, inovativním přístupem k práci.

0

Diskuze

Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce

Přihlásit se
0 reakcí

Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky

MAGAZÍN

Čtěte dál

Firma, brand a kultura
28.11.2024
článek

Šťastnější kanceláře? Nezapomeňte na pohodlí a design

Well-being
26.11.2024
cheat sheet

Nachlazení nebo chřipka – buďte připravení

Cesta zaměstnance
21.11.2024
článek

Jak podpořit slabší členy týmu? Zkuste CARES framework

19.11.2024
článek

Jeden na jednoho: Jak na efektivní 1-on-1 meetingy?