Ráno vstanete a uvaříte si první kávu. Přemýšlíte, jaký outfit si dneska obléknete do práce. Na výběr tentokrát máte i tepláky nebo pyžamo, místo lakýrek si vystačíte s papučemi. Pracovat totiž budete doma. I takové situace se za poslední roky staly normou díky flexibilním pracovním modelům. Jak home office proměnil HR? A dokážou díky němu lidé lépe skloubit pracovní povinnosti s osobním životem?
Ještě v minulé dekádě by si málokdo uměl představit, že kancelář vystřídá třeba kuchyňský stůl nebo pohovka v obýváku a od kolegů vás bude dělit jen jedna obrazovka nebo chatovací aplikace. Po pandemii koronaviru se však svět změnil a přišly zcela nové modely práce. Někteří si flexibilnější přístup rychle oblíbili, nechyběli mezi nimi ani profesionálové z oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů. „HR vždy působilo trochu rigidně, bylo podmínkou sedět fyzicky v kancelářích. Ale věci se mění. Dnes vnímám, že i velké nadnárodní společnosti chápou benefity práce na dálku a s ní spojený home office,“ říká Nikola Valeček, HR specialista z technologické společnosti Acronis.
Podle podrobného výzkumu Morning Consult a New York Times z druhé poloviny roku 2020 bylo až 86 % dotazovaných zaměstnanců spokojeno s prací na dálku. Pouze 1 z 5 respondentů měl chuť se vrátit do kanceláře na plný úvazek. Téměř 40 % lidí se naučilo práci prolínat větším množstvím přestávek či procházek a mnozí z nich začali i více cvičit. Ano, bezpečí nebylo jediným důvodem, proč si lidé zamilovali home office. Co dnes s odstupem času patří k hlavním benefitům práce na dálku?
Důraz na home office a postupné propojování práce na dálku s přítomností v kanceláři dalo vzniknout takzvanému hybridnímu modelu. Nabízí zaměstnancům větší flexibilitu a více dbá na takzvaný work-life balance. „Flexibilní pracovní model vnímám jako přirozený vývoj. Každému člověku vyhovuje něco jiného, nyní svým preferencím může víc přizpůsobit svůj den a myslet i na svůj volný čas,“ konstatuje Nikola, který dřív působil také v HR oddělení technologického giganta Microsoft.
Díky hybridním modelům se tak vedle lokace zaměstnance může v některých případech měnit i jeho pracovní doba. Firmy napříč obory stále víc opouštějí nastavení striktní pracovní doby od devíti do pěti a kontrolu předávají pracovníkům. Podle některých HR specialistů je vhodné, aby si zaměstnanec sám zvolil čas, kdy je nejproduktivnější. Pokud to jeho pracovní náplň dovoluje, může pracovat brzo ráno, nebo třeba až po večeři. „Z dat od aplikace Teams si všímáme, že vznikla třetí pracovní peak hodina, a sice okolo 22:00. Lidé nyní tráví odpoledne koníčky nebo se svou rodinou a práci dokončují až večer,“ potvrzuje Nikola Valeček. Práce na dálku ale přinesla i řadu nových výzev, řadí se k nim samota nebo problémy s motivací.
S novými výzvami práce na dálku se rozvíjí i zodpovědnost některých HR pracovníků. Jejich práce se v této dekádě více točí například okolo poradenství či designu pracovního prostředí tak, aby kanceláře vyhovovaly novým požadavkům zaměstnanců. Flexibilní pracovní modely přináší nové benefity i požadavky pro profesionály na různých pozicích a nevyhnuly se ani HR oddělení. Kromě toho, že je zapotřebí nových dovedností, se ovšem otevírají příležitosti k inovaci a zefektivnění pracovního prostředí. Základem zůstává najít správnou rovnováhu. „Možnost volby, odkud a kdy bude zaměstnanec pracovat, se stává novou normou pro každého zaměstnavatele. Nebo v to aspoň pevně doufám,“ uzavírá HR profesionál z firmy Acronis.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.