Firma, brand a kultura

Může si vás neziskovka získat? Největší výzvy pro HR očima ředitelky NAUTIS

0

Marketing a HR. Dvě oblasti, které neziskové organizace často opomíjejí. Ať už kvůli nedostatku kapacit, motivace, nebo financí. Přitom bývají zásadní pro rozvoj organizace. „Až teď, když rosteme a je nás skoro 400, jsme si uvědomili, že bez HR specialisty to nedáme. Ukazuje se, jak je důležité s lidmi mluvit. A tak začínáme hledat,“ přiznává Magdalena Šubrt Thorová, ředitelka Národního ústavu pro autismus (NAUTIS). S jakými výzvami si nový personalista bude muset poradit?

A co že to vůbec děláme?

Vize, poslání, základní hodnoty organizace. Tři oblasti, které je (nejen) v neziskovém sektoru potřeba srozumitelně komunikovat. Online i offline. Současným zaměstnancům, ale i možným kandidátům na trhu práce. Tak, aby se s hodnotami mohli ztotožnit. „Zjistili jsme, že někteří lidé neznají naši dlouhodobou vizi, etické hodnoty nebo cíl svého střediska. Vznikala kvůli tomu řada nesrovnalostí a nedorozumění. Postupně jsme vizi jasně definovali na webových stránkách a instruovali vedoucí pracovníky, aby hodnoty komunikovali. To však nestačí. Strategie by se měla propadat i dovnitř firmy, pravidelně bychom ji kolegům měli připomínat.“ Právě efektivní a jasné předávání informací by mělo být jednou z rolí personalisty."

L1110296.jpg

Zjistěte, jak NAUTIS definoval vlastní hodnoty.

Stáhněte si dokument, který dalo dohromady vedení společnosti.

Stáhnout PDFko

Jak NAUTIS zkoumal informovanost pracovníků

„Analyzovali jsme, jak zaměstnanci vnímají NAUTIS. Spousta lidí organizaci vyčítala, že je uzavřená novým metodám. Tak jsme se doptávali, jaké nové metody myslí. Ukázalo se, že šlo o alternativní postupy, které nebyly vědecky ověřené. Pracovníci vůbec nevěděli, že jednou ze zásadních hodnot Národního ústavu pro autismus je, že tyto metody nepropaguje,“ zmiňuje Magdalena Šubrt Thorová. „Zkušenost nám jasně ukázala, že svou vizi musíme komunikovat jasněji. Už v době, kdy se člověk rozhoduje, jestli k nám nastoupí, nebo ne, musí být stoprocentně ztotožněný s tím, že máme hodnoty a cíle, přes které nejede vlak.“

A tak v NAUTIS hledají HR specialistu, který k lidem dostane požadavky nejvyššího managementu i vizi firmy. Empatického prostředníka, ztotožněného s misí vedení.

„Pořád jsme si říkali, že HR specialistu ještě nepotřebujeme, vše neformální cestou řešili kmenoví zaměstnanci. Ale jak rosteme, očekávání lidí se mění. Chtějí, aby jim někdo poděkoval, popřál k narozeninám, probral s nimi jejich očekávání, propojil s nejvyšším vedením, zorganizoval společnou snídani – tak jako to mnohdy chodí ve velkých společnostech. Na takové aktivity u nás nikdo nemá čas. Rádi bychom to změnili.“

Být hrdý na svou profesi

Syndrom vyhoření – v pomáhajících profesích častý problém. Důvodem bývá finanční podhodnocení, náročnost práce, ale také malá prestiž povolání. „Snažíme se dávat najevo, že naši zaměstnanci můžou být hrdí na své výstupy. Když jsme dělali vnitřní analýzu organizace a zkoumali, jak lidé NAUTIS vnímají a co je pro ně důležité, často uváděli, že chtějí cítit sounáležitost s úspěchy organizace. Vědět a znát, co se u nás děje. Skrze interní newsletter bychom chtěli komunikovat úspěchy týmů i jednotlivců. Jenže jakmile začneme růst, přestáváme stíhat a kvalitně předávat informace. I proto už potřebujeme personalistu,“ uvádí Magdalena Šubrt Thorová. „Lidem také vadí, že mnohdy nevědí, co se děje napříč organizací. To je překážkou pro fundraising a grantové oddělení. Když netuší, co se odehrává v jednotlivých částech ústavu, jen těžko můžou efektivně shánět peníze.“

Národní ústav pro autismus (NAUTIS)

Národní ústav pro autismus, z.ú. (ve zkratce NAUTIS) je nestátní nezisková organizace s právní formou ústavu, která poskytuje širokou nabídku služeb lidem s autismem a jejich blízkým – tedy rodičům, sourozencům, spolužákům, učitelům, lékařům a dalším odborníkům. Jde o největší organizaci svého druhu v České republice. Lidem s autismem zajišťuje celoživotní podporu a takové služby, díky kterým se můžou vzdělávat, užívat si života i pracovat. Tak, aby byli co nejvíce samostatní, spokojení a co nejméně osamělí. Aby oni i jejich rodiny žili naplněný život.

Jaký je NAUTIS zaměstnavatel? „Svobodomyslný. Dává prostor pro rozvoj a inovace lidem, kteří o to stojí. A taky family-friendly a dog-friendly, toho si pracovníci velmi cení. Stejně jako flexibility pracovních úvazků. Principem v NAUTIS je také slušnost a kolegiálnost. Každého, kdo k nám přichází, chci poznat osobně. V rámci vstupního školení se s každým seznámím a vysvětlím, jak NAUTIS funguje,“ říká ředitelka organizace.

NAUTIS.cz

10

Tolik pracovišť má nyní NAUTIS jen v Praze. „V jednom otevřeném prostoru působit nemůžeme. Pro spoustu služeb, například diagnostiku či terapie, potřebujeme malé místnosti, ne open space. Přesto bychom vše rádi sdružili na tři pracoviště. Nepočítám však chráněné byty a domovy, které z povahy služby musí fungovat v běžné komunitě.“

Pryč s předsudky vůči nezisku

Zvedat prestiž povolání a správně nastavovat očekávání kandidátů – další výzva pro HR v pomáhajících profesích. „Předsudky vůči nezisku jdou dvěma směry. Někdo sektor vnímá negativně, hned si řekne, že je tu málo peněz za hodně úsilí. Ani nepřemýšlí, že by šel do neziskové organizace pracovat. Jiní k nám naopak půjdou dělat rádi, protože si myslí, že v nezisku je velká pohoda, kávička, batikovaná trička. A že celé dny povedou filozofické debaty, za které pak dostanou peníze. Ani jeden pohled není správný. Právní forma neurčuje, jaký zaměstnavatel bude. Pořád hledáme cestu, jak kandidáty lákat,“ přiznává Magdalena Šubrt Thorová.

Proč lidé pracují v neziskovém sektoru?

Protože v pomáhání vidí smysl. „To je nejčastější odpověď, kterou jsme dostávali, když jsme dělali průzkum mezi zaměstnanci a ptali se, proč u nás pracují,“ říká Magdalena Šubrt Thorová, ředitelka Národního ústavu pro autismus. „Mzdami komerčnímu sektoru konkurovat nemůžeme. Proto lákáme na smysluplnou práci. U nás si můžete být jistí, že se podílíte na kvalitním produktu. Ať už v podobě sociální služby, diagnostiky, nebo vzdělávacích kurzů, které také nabízíme. To je velký rozdíl oproti společnostem, kde lidé často nerozumí smyslu své práce, nebo jsou frustrovaní z toho, že prodávají produkt, jehož kvalitě nevěří.“

Kdo pracuje v NAUTIS?

  • Specialisté v oblasti přímé péče. Hlavně pracovníci v sociálních službách jako osobní asistenti, dále pak speciální pedagogové, sociální pracovníci a psychologové. „Často se k nám hlásí už během studií, nebo začínají na nízce kvalifikovaných pozicích. Poté mají možnost se posouvat výš,“ líčí Magdalena Šubrt Thorová.
  • Dobrovolníci. Často přicházejí z jiného oboru, ale práce s lidmi s autismem je natolik nadchne, že si doplní vzdělání a v oblasti zůstanou jako zaměstnanci. „Jde spíš o výjimky, ale i takové kolegy máme,“ doplňuje ředitelka NAUTIS.
  • Odborníci na ekonomicko-administrativních pozicích. „Tady vše běží velmi úsporně, na ekonomicko-administrativních pozicích u nás pracuje asi jen deset lidí. A to jsou nás skoro čtyři stovky. Pro vysoce kvalifikované pozice, jako jsou projektoví manažeři a grantoví specialisté, těžko konkurujeme podnikatelskému sektoru. Proto se snažíme komunikovat především smysluplnost práce v NAUTIS a přátelské pracovní prostředí.“
  • Zdravotnické pozice. V NAUTIS pracují psychologové i psychoterapeuti. I tady organizace nabízí nižší ohodnocení, než když je odborník například v soukromé praxi, kde navíc často pracuje s jednodušší klientelou. „Sázíme na kvalitní supervize. Psychology a psychoterapeuty u nás vedou špičkoví odborníci, které platí za autority v oboru. Přesto od nás často odcházejí dřív, než bychom si přáli,“ říká Magdalena Šubrt Thorová.

Co ukázala SWOT analýza NAUTIS? Jak značku vnímají zaměstnanci? Přehled slabých a silných stránek, hrozeb i příležitostí najdete v přiloženém dokumentu. Řada poznatků je aplikovatelná i na další neziskové organizace.

swot01.png
swot02.png
IMG_9818.JPG

Prosím, zůstaň!

S příchodem většiny pracovníků NAUTIS se pojí vysoké vstupní náklady. „Než je například psycholog schopen samostatně diagnostikovat, trvá to dva až tři roky. Po celou dobu mu předáváme know-how, při supervizích ho vedou kapacity v oboru, ale i tak se stává, že pak dotyčný odejde. Vezme třeba pozici školního či firemního psychologa, která je leckdy méně náročná, avšak lépe ohodnocená,“ vysvětluje Magdalena Šubrt Thorová. „Naši metodici a supervizoři novým pracovníkům doplňují vzdělání a mají velmi vysoké nároky. Často doučují i věci, které by nově příchozí měli znát z vysoké školy. Aby se nám investice vyplatila, měl by u nás zaškolený nováček pracovat aspoň šest let bez nutnosti intenzivní metodické podpory.“ Jak přispět k tomu, aby kvalifikovaní zaměstnanci v organizaci zůstali? Další výzva pro HR.

„V komunikaci se obecně pereme s protipóly. Společnost chceme upozornit, že jsou mezi námi i lidé s autismem a chováním náročným na péči, kteří potřebují vyšší míru podpory, což je ale kontraproduktivní při shánění lidí. Můžeme je odradit, protože si řeknou, že by na takovou práci neměli a nezvládli ji.“

Dát o sobě vědět

Odborná veřejnost NAUTIS zná, ta široká už méně. I to by si organizace přála změnit: „Mezi lidmi, kteří se zabývají autismem, máme velmi dobré renomé. Široká veřejnost ale značku nezná, což má negativní dopad na fundraising. Kolikrát jsme se už snažili přijít třeba s vlastním merchem! Zatím neúspěšně. Máme moc hezký logotyp a spoustu nápadů, jenže chybí čas a zároveň na propagaci šíleně šetříme. Chybí nám také odstup od vlastní profese. V náborové komunikaci nám například pomáhají motivační příběhy osobních asistentů, ale nemáme nikoho, kdo by je sepisoval. Odborníci často vtipnost okamžiku ani pointu nezachytí, jednoduše si ji neuvědomí, protože na ni nedokážou nahlédnout optikou laika.“

Jak se NAUTIS snažil o náborovou kampaň

Jádro služeb, které NAUTIS nabízí, představuje přímá péče o lidi s autismem. Organizace by potřebovala mimo jiné více osobních asistentů, v této oblasti je velká fluktuace. Osobní asistenti většinou pracují na dohody a nezůstávají více než dva roky, po brigádě se chtějí přesunout k trvalému úvazku. Personál se točí a je potřeba ho neustále doplňovat. „Tápeme, jak práci prezentovat tak, aby byla atraktivní, ale abychom ji zároveň neidealizovali. Příkladem špatné praxe je naše snaha o náborové video. Postavili jsme ho na záběrech z terénu a ukázali, jak se asistenti starají o naše klienty. Výsledek? Místo, aby k nám lidé chtěli nastoupit, začali posílat DMS. Řekli si totiž: Ještě že takoví lidé existují, já bych to dělat nemohl. Kampaň se zcela minula účinkem. Práce osobního asistenta přitom může být velmi hezká a inspirující, plná nevšedních zážitků a výzev. Nepracujeme jen s lidmi s chováním náročným na péči, kteří potřebují pomoct se sebeobsluhou. Našimi klienty jsou i lidé bez intelektového znevýhodnění, kteří si potřebují popovídat, řeší svou osamělost. Každý náš budoucí zaměstnanec si může určit, jaký typ práce je mu bližší. Najít balanc v komunikaci je těžké – ale věřím, že jednoho dne to dokážeme,“ doufá Magdalena Šubrt Thorová, ředitelka Národního ústavu pro autismus.

0

Diskuze

Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce

Přihlásit se
0 reakcí

Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky

MAGAZÍN

Čtěte dál

Firma, brand a kultura
28.11.2024
článek

Šťastnější kanceláře? Nezapomeňte na pohodlí a design

Well-being
26.11.2024
cheat sheet

Nachlazení nebo chřipka – buďte připravení

Cesta zaměstnance
21.11.2024
článek

Jak podpořit slabší členy týmu? Zkuste CARES framework

19.11.2024
článek

Jeden na jednoho: Jak na efektivní 1-on-1 meetingy?