Revír

Jana Caves ze skupiny Prima: Chci si osobně promluvit s každým zaměstnancem

0

„Ze všeho nejdůležitější je pro mě samotný zaměstnanec. Snažím se, aby se mu v práci dařilo a zůstával motivovaný,“ říká Jana Caves, HR ředitelka mediální skupiny Prima.

Logika, matika, tabulky nebo práce s lidmi. V tom všem se protíná pedagogika a personalistika. Jana Caves je vystudovaná učitelka, která nikdy neučila. Místo toho od začátku milénia sbírala zkušenosti jako HR profesionálka. Po několika letech v amerických korporacích nakonec zamířila do prostředí médií. Dnes působí jako HR ředitelka jedné z předních tuzemských mediálních společností – skupiny Prima. Jak se zajišťuje HR pro více než 480 lidí napříč různými médii a firmami?

L1050835.jpg

Přivedlo vás k HR už vaše vysokoškolské studium?

Vůbec ne, jsem totiž vystudovaná učitelka matematiky a chemie na střední škole. Paradoxně jsem ale do žádné školy nikdy nenastoupila. Prošla jsem si různými profesemi a život mě nakonec zavál k HR. Začala jsem v roce 2003 ve firmě Accenture a od té doby jsem už v oboru zůstala. Zpětně mi došlo, že žáci ve škole i zaměstnanci ve firmě se neustále něco učí a osvojují si nové věci. V obou dvou případech musíte myslet na motivaci a umět pochválit. Pedagogika a HR k sobě mají blízko.

Působila jste v mediálním prostředí ještě před příchodem do FTV Prima?

Nikdy předtím jsem v médiích nepracovala. Většinu svého pracovního života jsem strávila v amerických korporacích, které s médii nesouvisely. Do Primy mě přivedla shoda náhod, začala jsem zde pracovat v dubnu 2022.

Dá se shrnout, co všechno zahrnuje role HR ředitelky mediálního domu?

Mojí hlavní zodpovědností je starat se o životní cyklus zaměstnance. Všechno od náboru a adaptace přes vzdělávání a strategii až po mzdy a případný offboarding. Někteří lidé se k nám po letech vracejí, což bývá dobré znamení. Ze všeho nejdůležitější je pro mě samotný zaměstnanec. Snažím se, aby se mu v práci dařilo a zůstával motivovaný. Chceme, aby se v mediálním domě cítil dobře – v takovém případě zároveň lépe pracuje a přispívá k celkové úspěšnosti firmy.

Proč je well-being zaměstnance důležitý?

Přečtěte si názory tuzemských HR profesionálů.

Začtěte se

Zakládáte si tedy i na well-beingu zaměstnanců?

Jistě, pořádáme Dny zdraví a různé akce, které well-being reflektují. Kolegy zajímají masáže, vyšetření zraku, kožních znamének i výživové poradenství. Loni jsme zavedli spolupráci se Soulmio a umožňujeme zaměstnancům také psychologické poradenství přímo v prostorách mediálního domu. Well-beingu se částečně týkají i změny pracovního stylu. Hodně změn s sebou přinesl covid, kdy museli lidé více pracovat z domova. V případě mediální společnosti to není jen tak.

Jak se situace během covidu lišila od klasické firmy s kancelářemi?

Tehdy jsem ještě na Primě nepracovala, ale mám představu, co všechno se muselo řešit. V televizi i rádiích se neustále natáčí a do budovy chodili hosté, které jsme spolu se zaměstnanci museli testovat. Museli jsme vytvořit pracovní týmy, které se střídaly po sudých a lichých týdnech, aby vždy někdo zajistil chod vysílání. Média zkrátka nemůžeme vypnout. Pohodlně z domova mohly pracovat jen určité profese.

Je vašem mediálním domě sídlí i několik rádiových stanic a další společnosti. Souvisí vaše práce i s nimi?

V rámci holdingu řešíme kromě televizních stanic skupiny Prima také například Prima Technologies, Media Club, We Love Media a Prima Group Manažerská. Nicméně ne úplně všechny subjekty dostávají všechny HR služby. Pro celou mediální skupinu řešíme například mzdy, ale třeba nábor a rozvoj zaměstnanců zhruba jen pro polovinu firem. Nicméně jsme otevřeni rozšíření, rádi bychom personální služby do budoucna poskytovali všem subjektům v domě včetně rádií. Znamenalo by to ale rozšířit stávající HR tým.

Kolik lidí momentálně tvoří váš HR tým?

Je nás sedm. Máme specialistu na vzdělávání, náboráře, administrativu i mzdové účetní. Jeden z kolegů zastřešuje i externí spolupracovníky, kterých jako mediální dům máme spoustu. Zároveň se stará o benefity a různá školení.

L1050796_edited.png

Kreativní a flexibilní prostředí

Mediální prostředí je velmi dynamické. Projevuje se to podle vás i v personalistice?

Rozdíl spočívá hlavně v tom, že se staráme o víc než 14 firem v rámci mediálního domu. Televize i rádia vysílají nonstop, což ovlivňuje další faktory. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že jde o mnohem dynamičtější formu personalistiky. Baví mě pracovat v kreativním, flexibilním a rychle se měnícím prostředí.

Ovlivňuje tahle flexibilita třeba i pracovní dobu zaměstnanců?

Vzhledem k tomu, že jsme velká společnost, řídíme se jasnými pravidly. Účetní, personalisté a některé další pozice mají jasně danou pracovní dobu. Ale například televiznímu reportérovi nemůžete říct, aby vysedával od 9 do 17 hodin v mediálním domě, protože často natáčí v terénu.

Jak probíhá nábor zaměstnanců do mediální společnosti?

V mediálním domě máme mnoho různých pozic, v rámci náboru se proto snažíme využívat všechny dostupné kanály. Naše inzeráty najdete samozřejmě na Jobs.cz a hodně nám pomáhají afinitní sociální média. Často nám uchazeče doporučují současní kolegové a někdy u nás natrvalo zůstávají stážisti a brigádníci. Spolupracujeme s různými školami a naše náborové reklamy jste mohli slyšet i v rádiích. Česká republika je poměrně malá, lidi z médií se navzájem docela znají, proto hodně dáme na osobní doporučení.

Teambuilding v mediální společnosti

V rámci třicátého výročí skupiny Prima se konal interní event, na který byli pozvání všichni spolupracovníci a zaměstnanci mediálního domu. K podobným teambuildingovým aktivitám se marketingoví a PR profesionálové společnosti pokouší vždy přistupovat kreativně. „Naše krédo je bavit lidi i mimo obrazovku. Prima lidem jsme o nabídli rozmanité aktivity od sportů, deskových her a pouťových atrakcí až po workshopy od sociálních podniků. Letos šlo například o květinové workshopy, nevidomé maséry nebo výrobu svíček a mýdel,“ shrnuje Gabriela Semová, vedoucí korporátní komunikace skupiny Prima.

Dokážete určit, jaké vlastnosti by měl mít vhodný uchazeč o práci v médiích?

Napadá mě hlavně odolnost vůči stresu. Ta se tady hodí nejen televiznímu moderátorovi, ale i HR profesionálovi. Společně s PR specialisty se snažíme kolegy připravovat na možná rizika nebo je učíme, jak snášet kritiku na sociálních sítích. Lidé v médiích jsou více vystaveni tlaku a pozornosti.

Stanovila jste si nějaký osobní cíl, když jste přišla do mediálního prostředí?

Dala jsem si za úkol, že chci osobně promluvit s každým zaměstnancem. Celkově jich je 530. Jde o dlouhodobou vizi, protože se prostě nedá potkat úplně se všemi jen během jednoho nebo dvou let. Hodně mi záleží na zpětné vazbě a vnímám, že naši zaměstnanci. mají svou práci rádi, někteří se účastní interních a charitativních akcí, zajímá je, co se děje, a aktivně sledují náš intranet. Naše nabídka benefitů se příliš neliší od jiných firem, ale všímám si, že spousta kolegů slyší na ty méně tradiční záležitosti jako vstupenky na naše různé pořady. Těší mě, že u nás působí hodně lidí, kteří dělají svou práci zodpovědně a nasazením či radostí.

HR ředitelka skupiny Prima

Vystudovala pedagogiku na Západočeské univerzitě v Plzni, poté získala i titul MBA prostřednictvím Rochester Institute of Technology. Po předešlých kariérních kapitolách se postupně Jana Caves našla v HR. Působila ve firmách jako American Express, Accenture, Navitaire a DATART. V dubnu 2022 se stala HR ředitelkou mediální společnosti skupiny Prima. Co by doporučila zájemcům o práci v HR? „Více než vzdělání v oboru je podle mě důležitá chuť a vysoká emoční inteligence. HR by měli dělat ti, kdo mají rádi lidi. Pomůže, když jste zároveň adaptabilní a flexibilní, protože se v personalistice mnoho věci řeší rychle a nečekaně,“ radí Jana Caves.

Jana na Linkedinu
0

Diskuze

Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce

Přihlásit se
0 reakcí

Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky

MAGAZÍN

Čtěte dál

Firemní kultura
23.04.2025
článek

Nečekané výhody kancelářských introvertů, aneb tichá voda břehy mele

Firemní kultura
22.04.2025
článek

Hodnocení výkonu a duševní zdraví: Jak na procesy, které vás i vaše kolegy posunou

Well-being
16.04.2025
článek

Cíle jako kompas, ne bič: Jak nastavit cíle, které podpoří well-being (a výkon)

Firemní kultura
15.04.2025
článek

Růst firmy neznamená růst stresu: Jak udržet tým v pohodě, když nabíráte na rychlosti