Lámat si hlavu nad dokonalými vánočními dárky je pro personalisty každoroční boj. Nic neřekne „vážíme si vás“ hůř než laciné pero s logem firmy, obyčejná flaška vína, nebo krabice zaměnitelné čokolády. Všichni jsme asi někdy něco takového dostali, nebo to známe alespoň z doslechu. HR navíc neřeší jen vlastní zaměstnance, ale na krku mají ještě obchodní partnery.
Dát skvělý firemní dárek tak, aby si na něj obdarovaný vzpomněl i po Novém roce je kumšt a my vám s ním dnes pomůžeme. Připravili jsme pro vás totiž šikovného průvodce firemními dárky, díky kterému vás budou vaši kolegové i obchodní partneři milovat.
Pro začátek si pojďme ale připomenout, že je dobré myslet nejen na vaši firmu a firmu obdarovaného, ale neuškodí myslet v širším kontextu. Vedle všeho očividného by totiž neuškodilo, kdybyste letos brali v potaz i následující:
A teď už konkrétně…
Udělejte si průzkum! Přizpůsobení dárku s ohledem na vkus, zájmy nebo dokonce firemní kulturu vašeho obchodního partnera bude jasnou trefou do černého. Dárek pak bude promyšlený, smysluplný a neskončí v koši.
Není to přitom žádná věda. Stačí mrknout na jejich LinkedIn, web, nebo si vzpomenout na několik posledních small talků z firemní akce a hned budete mít inspiraci. Trocha vhledu do problematiky se pak může hodit nejen na dárky, ale i na byznys.
Jeden kvalitní dárek vypovídá o mnohém v porovnání s pytlem levných cetek. Rozhodněte se pro něco prémiového, trvanlivého a v ideálním případě užitečného v jejich každodenním životě. Chcete přece zanechat trvalý dojem, ne zahltit jejich kancelář zbytečným bordelem.
Při posílání dárků zahraničním partnerům je zásadní porozumět jejich kulturním nebo náboženským normám pro dávání dárků. Malý průzkum vám pomůže vyhnout se nepříjemným okamžikům a zajistí, že váš dárek bude dobře přijat.
Nejlepší dárky jsou ty, které zanechají trvalý dojem. Ať už se jedná o ručně vyrobený předmět, personalizovanou pomůcku nebo něco jedinečného pro jejich profesi. Když někomu dáte sebelepší láhev vína, pořád ji nejspíš jen odloží k dalším lahvím a dříve či později ji vypije.
Nikdy nepodceňujte sílu ručně psaného vzkazu nebo osobní zprávy. Jde o drobné gesto, ale právě ďábel je v detailech a i obyčejný ručně psaný vzkaz může váš profesní vztah posílit.
Podle preferencí svého obchodního partnera si můžete připravit na míru koš plný gurmánských pochoutek, luxusní kávy nebo prvotřídního vína. Směs kvalitních předmětů svědčí o promyšlenosti a snaze.
Vtip je v tom, že u tradičního dárkového balíčku věcí, byť sebelepších, to skončit nesmí. Stačí se domluvit s výrobcem a pokud to bude v jeho silách, připravit společně s ním speciální balení v barvách a s logem vašeho obchodního partnera. Nebo s hezkým designovým výpisem vašich společných obchodních milníků, nebo třeba se vzpomínkou na vaše první setkání. K tomu přihoďte ručně psaný vzkaz a my vám garantujeme, že s takhle personalizovaným balíčkem prostě nemůžete šlápnout vedle.
Zamyslete se nad elegantním kancelářským vybavením. Klasické plastové tužky ale pusťte z hlavy, místo nich darujte raději špičková pera. Namísto obyčejných sešitů pořiďte kožené zápisníky, nebo třeba personalizované organizéry na stůl.
Funkční, stylové, kvalitní a v rámci možností personalizované kancelářské předměty jsou především užitečné a zanechají trvalý a profesionální dojem.
Darujte vzpomínky! Ať už se jedná o zážitek z vynikajícího jídla, víkendový pobyt nebo virtuální ochutnávku vína, dárek založený na zážitcích může mít větší dopad než sebelepší personalizovaný diář. Něco, co zní na první dobrou obyčejně, můžete také jednoduše pozvednout na novou úroveň trochou personalizace – co se třeba pro začátek domluvit s restaurací na výrobě speciálních ubrousků s logy vašich firem?
Můžete sáhnout hlouběji do kapsy, nebo obdarovaných není tolik? Pak se můžete zaměřit na prémiové gadgety. Kvalitní sluchátka, chytré reproduktory, personalizovaná flashka, power banka… Opět se tu hraje nejen o kvalitu, ale především o užitečnost.
Kožená peněženka, pouzdro na vizitky nebo dokonce elegantní cestovní kufřík mohou kombinovat styl i užitečnost. Jen to v takových případech zase nepřežeňte s barvami, logy, nebo rovnou slogany vašich firem. Nezapomeňte, méně je více. A chcete především prohlubovat vztah, ne si jen dělat reklamu.
A jestli nemá vaše HR oddělení na starosti pouze obdarování obchodních partnerů, ale musí vymýšlet i dárky pro zaměstnance, čtěte dál. I na vás jsme totiž mysleli!
Zapomeňte na okázalé a leckdy zbytečné dárky. Místo toho sáhněte po předmětech, které vaši zaměstnanci skutečně využijí. A to jak v profesním, tak třeba i v osobním životě. Zamyslete se nad kvalitním kancelářským vybavením, technickým příslušenstvím nebo předměty pro domácí použití.
Dárky, které vydrží - ať už se jedná o předplacení nějaké služby, gadget nebo stylový doplněk – všechno tohle bude vašim zaměstnancům připomínat, že vám na nich záleží i dlouho po skončení svátků. Nemluvě o tom, že takové věci mohou v dlouhodobém horizontu podporovat loajalitu.
Nic není snazšího než se nechat unést. Nezapomínejte proto dárky plánovat v rámci realistického rozpočtu. Při pečlivém plánování můžete nabídnout velkorysé dárky, které ale nezruinují vaše firemní účty, a zaměstnanci se přesto budou cítit oceněni. Leckdy stačí třeba jen drobnost, ale namísto toho, abyste ji jen tak nechali zaměstnanci na stole, domluvte se s vedením a zařiďte, aby dárek osobně předal šéf firmy, pokud je to alespoň trochu možné.
I když je lákavé dávat dárky kolem Vánoc (nebo narozenin…), překvapit zaměstnance dárky v nečekaných obdobích roku může mít větší dopad. Ukážete tím, že na ně myslíte i mimo tradiční příležitosti. V takovém případě může velkou radost udělat i opravdová drobnost.
I u zaměstnanců mohou drobné personalizace - například monogram nebo přizpůsobení dárku konkrétním zájmům - způsobit, že se i obecný dárek bude cítit výjimečně. Když jim dáte najevo, že jste brali v úvahu jejich individualitu, může jim to dodat obrovské uznání.
Vysoce kvalitní, opakovaně použitelné předměty, jsou jednou z nejlepších věcí, jaké můžete pořídit. Máme na mysli například značkové láhve na vodu nebo kvalitní hrnky. Ty mohou zaměstnanci denně používat, jsou praktické, mohou je mít klidně i doma a zároveň jsou šetrné k životnímu prostředí. Přihoďte k tomu ještě špetku personalizace a máte recept na úspěch.
V dnešní době hybridních prací, home officů a remotu se jakékoliv vylepšení domácí kanceláře vašich zaměstnanců bude hodit. A opět stačí myslet prakticky – ergonomické podložky pod myš, stylové stolní organizéry, kvalitní pera a diáře, nebo třeba i zdravotní podložka pod nohy. Zaměstnancům stačí naslouchat, nebo se jich na callech prostě nenápadně zeptat.
Darujte zdraví! Díky předplatnému populárních wellness aplikací, online kurzům jógy, předplacením masáží, nebo dokonce kurátorským wellness boxům plným věcí pro péči o sebe, jako jsou svíčky nebo produkty péče o pleť nešlápnete nikdy vedle.
Pořiďte kvalitní značkové oblečení, které budou zaměstnanci skutečně chtít nosit. Příjemná mikina s kapucí, vlastní bunda nebo měkká šála. Jen to nepřehánějte s firemními barvami a logem – buďte decentní a dělejte to tak, aby vaši zaměstnanci tenhle kus oblečení nosili opravdu rádi.
Podpora místních obchodů pomocí dárkových karet dává zaměstnancům možnost svobodně si vybrat, co chtějí. Navíc je to skvělý způsob, jak během svátků podpořit třeba i menší lokální podniky. Obzvlášť vhodné to může být pro zaměstnance pracující převážně či úplně z domova – netahat je za každou cenu do podniku sousedícího s vaší kanceláří, ale darovat poukaz do podniku z vedlejší ulice v místě jeho bydliště.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.