Inovace, to nejsou jen přelomové technologické milníky. Může jít o drobné kroky, které dokážou obor zásadně posunout kupředu. Oslovili jsme HR specialisty z různých společností – poznejte jejich úhel pohledu. Některé fascinuje příchod umělé inteligence, jiní si zas pochvalují takzvanou kandidátskou zkušenost. Se kterým pohledem se ztotožníte vy?
Jako první mě napadá digitalizace, ale ta už je spíš standard a must-have než nějaký momentální hit. Jako velký pokrok však vnímám práci s daty v reálném čase. Značně pomáhá celému managementu společnosti i HR oddělení, které tak nemusí trávit hodiny nad excelovými sheety. Zaměstnanci navíc můžou vyřizovat své požadavky online a díky zaměstnaneckému účtu mají přehled o výplatních páskách, žádostech o dovolenou nebo třeba o čerpání benefitů.
Za mě je to jednoznačně automatizace procesů. Prošla jsem firmou, kde jsme si vlastní CRM programovali, a byl to nikdy nekončící boj. Aktuálně pracuji ve výrobní firmě, kde jsou procesy jakž takž nastaveny, ale používáme výhradně české programy a softwary. Je vidět, že se má obor ještě kam posouvat. Předtím jsem naopak byla rok a půl ve start-upu, kde se hledělo spíš na customer experience. A sice ve smyslu, aby se procesy a programy od hiringu přes zavádění zaměstnanců do systému a onboarding až po ticketovací systém a offboarding vždy automatizovaly. Mohli jsme si se vším vyhrát a postupně vylepšovat. Věřím, že se stejně bavili i zaměstnanci.
Obrovský posun přichází s AI. Zatím se hodně učíme a zjišťujeme, s čím vším nám v budoucnu dokáže pomoci. Už teď nám ale umělá inteligence ulehčuje práci a šetří čas při vyhledávání kandidátů nebo tvorbě textů.
Co je pro mě inovace? Když se HR stane součástí nejvyššího vedení firmy, soustředí se na rozvoj své kvalifikace i kompetence. Jen pak dokážou HR specialisté plně využít potenciál technologických inovací. Pozice HR je v celé řadě firem bohužel velmi slabá, což je škoda, vždyť HR je zásadním mostem mezi vedením a zbytkem firmy. Odborníci na práci s lidmi by měli sledovat, jestli se strategie správně dostává přes procesy k lidem a zase zpátky nahoru. Inovací může být i to, že se HR začne soustředit víc na lidi než na tabulky a administrativu.
Za inovaci považuji především agilní HR, tedy přístup, který se zaměřuje na spokojenost zákazníka – v našem případě zaměstnance. Odklání se od byrokracie a rigidních procesů. Součástí „agilu“ je také takzvaný service design přístup. Ani naší branži se navíc nevyhnula umělá inteligence. Je třeba sledovat trendy, nebát se jich a nebýt líný jim porozumět. Je nezbytné progresivně smýšlet, zefektivňovat a zjednodušovat zajeté procesy a mít povědomí o nástrojích, které s AI přicházejí. Za zmínku stojí i candidate experience neboli kandidátská zkušenost, která pomáhá budovat značku zaměstnavatele. Měli bychom ji zjišťovat, analyzovat a dbát na to, jak firma působí navenek.
Samozřejmě mě napadá využívání moderních technologií a umělé intelligence, celková automatizace a zvyšující se IT gramotnost mladé generace. Inovace v HR však mají mnohem širší záběr než jen ten technologický. Inovace vnímám i ve změně myšlení a přístupu k zaměstnancům – ti pro firmy přestávají být pouhým číslem. Budují se takové firemní kultury, které se soustředí na diverzitu, pochopení a pohodu zaměstnanců. Ta se stává prioritou číslo jedna. Řada firem si totiž uvědomuje, že psychické i fyzické zdraví zaměstnanců je pro fungující byznys velmi důležité.
Mezi hlavní inovace, které právě teď hýbou oborem, považuji především dvě záležitosti. Přítomnost umělé inteligence v HR a také fenomén D&I, tedy Diversity and Inclusion. Bez ohledu na momentální trendy by se měl každý HR specialista zaměřovat především na hiring správných kandidátů a monitorování fluktuace zaměstnanců.
Zásadní inovací je samozřejmě AI, v té vidím velký potenciál. Umělá inteligence nám v Bonami pomáhá především při méně zábavných činnostech – od psaní inzerátů přes job descriptions až po přípravu na pohovory. Samozřejmě to není tak, že bychom jen slepě kopírovali výstupy z nástrojů, jako je ChatGPT. AI se nám ověřila spíš jako zdroj inspirace, který chceme i nadále zapojovat do každodenní agendy HR. Připojení umělé inteligence do již nastavených procesů ale není jednoduchá záležitost, proto je třeba k ní přistupovat s respektem a ohledem na dosavadní fungování týmů.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.