Jak tmelit tým? Můžete vsadit na tradiční formy setkávání, snídaně v officu či skleničku po práci – nebo na to jít jinak a zkusit propracovaný zážitkový teambuilding, který ještě kvalitněji posílí vazby mezi členy pracovního kolektivu. Jaké jsou jeho další přednosti? A co letí v roce 2023? Inspiraci nabízí Tereza Tkáčová, HR specialistka zážitkové společnosti Slevomat.
Možná jste s kolegy uspořádali piknik. Možná jste po práci zašli na pivo. Možná jste jako HR specialisté spolupořádali turnaj v bowlingu nebo třeba teambuildingový zájezd na hory. Co ale místo klasiky vsadit na něco méně otřelého? Pracovní kolektiv můžete příště překvapit kulinářskou show, uměleckým workshopem nebo třeba hrou ve virtuální realitě. „S kolegy ze Slevomatu jsme společně například vyráběli nádobí z keramiky v prostoru SlouFlou, zahráli si staré arkádové hry nebo navštívili hospodu, která vznikla z ledu. Často zkoušíme i zážitky, které na Slevomatu sami nabízíme,“ vyjmenovává Tereza Tkáčová, která je už přes pět let součástí týmu oblíbeného zážitkového portálu.
Na teambuildingu si HR oddělení Slevomatu zakládá, zaměstnanci si rychle zvykli například na pravidelné vzdělávací workshopy. „Samozřejmostí se staly také narozeninové nebo vánoční večírky. Jednotlivé týmy se zároveň pravidelně setkávají mimo práci. Přímo v kancelářích pořádáme dokonce karaoke,“ říká Tereza. Sama ale nejraději vzpomíná na zážitkové aktivity, které by vás možná ve spojení s teambuildingem nenapadly. „Nedávno jsme pořádali sportovně-pohybový workshop. Na Vítkově jsme lezli po zábradlí a trénovali postřeh s tenisáky. Šlo o takový návrat k přirozenému pohybu, který jsme zažívali v dětství, když jsme lozili po stromech a podobně.“
Zní to jako jedno velké dobrodružství, že? Než se ale pustíte do pořádání zážitkového teambuildingu, zvažte několik bodů.
Nabízí se dotazníkové šetření, brainstormingová session nebo jen elektronické hlasování napříč firmou. V každém případě však musíte nejprve zjistit, co by vlastně členy týmu skutečně bavilo. Komunikace je základ i v případě teambuildingu. „Naše nápady s ostatními kolegy řešíme. Využíváme service design přístup, který usnadňuje organizování některých procesů a zaměstnanci se sami spolupodílí na vymýšlení teambuildingových aktivit. Podobně s nimi komunikujeme i další HR témata, jako jsou benefity, vzdělávání a rozvoj firmy,“ vysvětluje Tereza ze Slevomatu.
Proč chcete teambuilding vůbec pořádat? Vždy byste měli přemýšlet nejen nad konceptem, ale i smyslem dané aktivity. Cílem může být zefektivnění týmové spolupráce, zlepšení komunikace, nebo zkrátka relaxace. Teambuilding navíc můžete propojit i s dobročinným záměrem. „V rámci akce Dopřej seniorům opět vítr ve vlasech jsme letos vyrazili do pečovatelského centra v České Lípě. Organizace Adra nechala pro seniory vyrobit speciální cyklorikšu – my ji řídili a seniory vozili. S kolegy jsme si udělali super výlet a zároveň jsme mohli jiným lidem netradičním způsobem zpříjemnit den.“
Berte v úvahu preference členů týmu, ale i velikost kolektivu, věk a fyzické schopnosti kolegů. Ti, kdo mají klaustrofobii, si nejspíš neužijí escape game. Kolektiv plný vegetariánů zase neocení masterclass v sushi restauraci. „Se zaměstnanci neustále komunikujeme. Málokdy se pak stane, že by si někdo stěžoval, jelikož řada nápadů pochází přímo z hlavy samotných účastníků. U nás pořád převládá vděk, máme štěstí na vděčné kolegy,“ pochvaluje si HR specialistka a opavská rodačka.
Pokud nemáte zkušenosti s určitým typem aktivity, nebojte se oslovit odborníky. Externí dodavatelé vám pomohou vytvořit neopakovatelný zážitek na míru. „Zásadní je s dodavatelem komunikovat svou vizi a představy o eventu. Kdykoliv jednáte s externími organizacemi, musíte nejprve sladit všechny detaily okolo dané aktivity,“ upřesňuje Tereza. Slevomat se takto nedávno propojil například s projektem Pragulic. „Vyrazili jsme na prohlídku Prahy s člověkem, kterého drogová minulostí přivedla na ulici. Jako tým jsme tak mohli pohlédnout na život v metropoli z úplně odlišného pohledu.“
Ať už prostřednictvím dotazníku, nebo osobního rozhovoru. Nezapomeňte zjistit, co se účastníkům teambuildingové akce líbilo, či by se naopak dalo příště vylepšit. Využijte feedback k tomu, abyste do příště trumfli sami sebe. „Jsme zážitkový portál a razíme heslo #ipracemuzebytzatitek, které se promítá i do interních firemních aktivit. Kolegů se vždy ptáme na názor a vyhodnocujeme jejich feedback,“ uzavírá Tereza Tkáčová.
Tereza Tkáčová je přes pět let součástí zážitkového portálu Slevomat, poslední tři roky ve společnosti pracuje jako HR specialistka. Péči o zaměstnance vnímá jako své poslání, které podle ní startuje ještě dřív, než nováček přijme pracovní nabídku. „Snažíme se, aby každý zaměstnanec znal misi firmy a rozuměl, v čem spočívá jeho osobní přínos. Zkrátka aby se vždy cítil užitečný. Přispíváme tak k tomu, aby se člověk ráno těšil do práce,” říká HR specialistka a opavská rodačka.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.