Cesta zaměstnance

Jak podpořit slabší členy týmu? Zkuste CARES framework

0

V každém týmu se najdou lidé, kteří ohromují skvělými výsledky – a naopak i ti, kterým se dlouhodobě příliš nedaří. Jak podpořit zaměstnance, kteří spadají spíš do druhé skupiny? Ro Fernandez, podnikatelka a zakladatelka platformy pro spolupráci Nova, se ve svém článku zaměřuje právě na tuto otázku – a přináší zajímavé řešení. Zjistěte víc o CARES frameworku a zkuste, co dokáže.

Máte v týmu někoho, kdo dlouhodobě dosahuje spíš podprůměrných výsledků, ale přesto se s ním zatím nechcete rozloučit? Možná věříte, že má tento zaměstnanec potenciál, nebo se vám líbí jeho motivace? Framework CARES vám může pomoci, abyste i slabší články týmu proměnili na klíčové hráče, jak naznačuje už samotný název. Za „CARES“ se totiž skrývá pět klíčových kroků, které bude třeba podniknout: komunikace (Communicate), odpovědnost (Accountability), plán (Roadmap), exekuce (Execution) a podpora (Support). Podívejte se, jak jednotlivé kroky vypadají v praxi.

shutterstock_472776925.webp

Krok 1: Komunikace (Communicate)

Vše začíná otevřenou a přímou komunikací. Jakmile si všimnete, že někdo ve vašem týmu zaostává, nečekejte na roční hodnocení, ale zkuste situaci řešit hned. Jak?

  • Zmapujte problémy: Než si s dotyčným promluvíte, podívejte se na výsledky jeho práce v posledních několika měsících. Porovnejte realitu s vaším očekáváním a připravte si konkrétní příklady, které se zaměstnancem chcete probrat.
  • Naslouchejte: Sjednejte si se zaměstnancem meeting, na který přijdete s otevřenou myslí. Vaším cílem není kolegu vystrašit nebo podrobit dlouhému kázání. Chcete společně přijít s řešením, které zaměstnanci pomůže pracovat líp.
  • Shrňte si další kroky: Až bude po schůzce, sepište zásadní poznatky do e-mailu. Přidejte i souhrn dalších kroků, na kterých jste se společně domluvili. Tím nastavíte jasný plán pro další postup.

Co říct zaměstnanci:

Všiml/a jsem si, že se ti v poslední době v práci příliš nedaří. Můžeme si společně projít, co se nepovedlo, a zkusit vymyslet plán, jak situaci zlepšit?

Krok 2: Odpovědnost (Accountability)

Máte za sebou první schůzku, na které jste rozebrali zásadní problémy. Co dál? Zapracujte na tom, aby zaměstnanec přesně věděl, jak dál postupovat, a jaké úkoly si vzít na starost.

  • Stanovte si priority: Společně se zaměstnancem si definujte, na čem je přesně třeba zapracovat. Měl by třeba lépe dodržovat termíny? Nebo pravidelněji komunikovat se svým nadřízeným?
  • Dohodněte se: Až si uděláte obrázek o tom, které úkoly by měl zaměstnanec plnit, ujistěte se, že se vším souhlasí a rozumí, co se po něm žádá.
  • Zapište si výsledek: Na konci druhého kroku opět sepište všechny závěry do e-mailu a pošlete jej na zaměstnance. Pomůžete mu tak udržet přehled o tom, na co se v blízké budoucnosti zaměřit.

Co říct zaměstnanci:

Pojďme si společně projít úkoly, které budeš mít na starost. Já ti vysvětlím, jaká mám očekávání, a ty mi prosím řekni, jestli jsou za tebe v pořádku.

Krok 3: Plán (Roadmap)

Se zaměstnancem jste si promluvili a podařilo se vám určit, na čem by měl zapracovat. Teď je čas připravit konkrétní plán s jasnými milníky.

  • Rozdělte velké úkoly na menší: Představte si, že po zaměstnanci například chcete, aby se zlepšil v práci s konkrétním programem. Rozplánujte tento úkol na dílčí kroky. Na první měsíc třeba naplánujte školení, na druhý pak samostatnou práci v daném programu.
  • Dejte zaměstnanci časový rámec: Jednotlivé kroky rozplánujte do časové osy. Ta by měla trvat minimálně tři měsíce, během kterých dostane zaměstnanec šanci na viditelné zlepšení.
  • Zamyslete se i nad plánem B: Zkuste si promyslet, co bude následovat, pokud ani na konci časové osy nedojde k očekávanému zlepšení. Nehodil by se zaměstnanec třeba pro jinou roli v rámci společnosti? A co když nebude zaměstnanec postupovat tak rychle, jak byste doufali? Je možné současný plán nějak upravit? Zatím ale alternativními scénáři zaměstnance nezatěžujte, a naopak dejte najevo, že věříte v jeho zlepšení.

Co říct zaměstnanci:

Teď už víme, co je třeba zlepšit. Pojďme si tedy společně naplánovat, jak to provedeme. Nebudeme koukat jen na cíl, ale stanovíme si konkrétní kroky a milníky, které můžeš následovat. Pravidelně si pak budeme říkat, jak se ti daří držet se plánu.

Krok 4: Exekuce (Execution)

Máte plán a je čas ho realizovat. Zaměstnanec může začít pracovat na dohodnutých úkolech a na vás už je sledovat, jak si vede.

  • Sledujte pokrok: Pravidelně kontrolujte, jak se zaměstnanci daří a jestli plní předem stanovené úkoly – ať už jde o konkrétní školení, nebo třeba o včasné doručování práce.
  • Buďte flexibilní: Pokud to bude potřeba, přizpůsobte plán podle dosavadních výsledků.

Co říct zaměstnanci:

Pojďme si společně projet všechny kroky a pak už se můžeš pustit do práce. Kdyby ti něco nebylo jasné, klidně se na mě obrať. A pokud narazíš na problémy, klidně se ozvi, ať je vyřešíme co nejdřív.

Krok 5: Podpora (Support)

Pro zaměstnance byste neměli být jen autoritou, která kontroluje, že vše běží podle plánu, ale i podporou, na kterou se může kdykoliv obrátit.

  • Pravidelně poskytujte zpětnou vazbu: Nezůstávejte jen tichým pozorovatelem. Pokud vidíte, že se zaměstnanci daří, pochvalte ho. Pokud naopak v některých úkolech stále zaostává, zkuste se pobavit o tom, co by mohlo vést ke zlepšení.
  • Nabídněte školení: Pokud věříte, že by zaměstnanci mohla pomoci specifická školení, zkuste jim je nabídnout. Zaměstnanec se tak může zlepšit v konkrétních dovednostech a třeba si budovat i potřebné sebevědomí.
  • Udržujte otevřenou komunikaci: Naplánujte si se zaměstnancem pravidelná setkání, kde proberete, jak se daří plnit plán a co by se mohlo zlepšit. Ujistěte zaměstnance o tom, že se na vás může obrátit i mimo plánované meetingy.

Co říct zaměstnanci:

Chci, aby se ti dařilo. Pojďme si proto naplánovat pravidelné meetingy, na kterých si vždy povíme, jestli všechno klape, nebo je potřeba vymyslet jinou cestu.

Různí lidé, různé přístupy

Každý člověk je jedinečný a každému proto vyhovuje jiný přístup. Ro Fernandez nabízí možnost, jak CARES framework přizpůsobit různým osobnostem, a přitom zachovat systematický přístup. Za tímto účelem dělí zaměstnance na 4 skupinky:

  • Vysoké schopnosti, vysoká motivace: V tomto případě nejde o zaměstnance, kterým je CARES framework primárně určený. I tak ho ale můžete využít k tomu, abyste schopným jedincům pomohli dál růst. V tom případě se nebojte zadávat náročnější úkoly.
  • Vysoké schopnosti, nízká motivace: Jde o zaměstnance, u kterých musíte probudit chuť k práci – třeba skrze pravidelné pochvaly či odměny.
  • Nízké schopnosti, vysoká motivace: U pracovníků s nadšením, ale nízkým výkonem zkuste investovat do různých školení, která jim pomůžou rozvíjet potřebné dovednosti.
  • Nízké schopnosti, nízká motivace: Tito lidé potřebují nejvíc podpory, jasné instrukce a trvalou motivaci, aby se zlepšili.

Správným přístupem k jednotlivým zaměstnancům můžete vytvořit prostředí, kde každý přispívá podle svých schopností a pomáhá celému týmu posouvat se dál. S trpělivostí, jasnou komunikací a průběžnou podporou můžete vést i slabší členy týmu k tomu, aby vaší firmě pomáhali uspět.

0

Diskuze

Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce

Přihlásit se
0 reakcí

Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky

MAGAZÍN

Čtěte dál

Well-being
07.05.2025
článek

Budoucnost pracovního wellbeingu, aneb trendy, které musíte znát

Legislativa
06.05.2025
článek

Rozhlasové a televizní poplatky: co přináší novela pro zaměstnavatele

Well-being
30.04.2025
článek

Jak váš styl vedení ovlivňuje duševní zdraví týmu (a proč by vás to mělo zajímat)

Well-being
29.04.2025
článek

Vytváření psychologického bezpečí v hybridních a remote týmech