Budeš zítra v kanclu? Otázka, která ve většině firem zaznívá skoro dennodenně. Jasně ukazuje, na čem stojí hybridní model práce. Část týdne zaměstnanec tráví v kanceláři, zbylé dny pracuje z domova. Zdá se, že jde o ideální kombinaci – i tento režim však přináší celou řadu výzev. Jak ho správně nastavit? Svůj pohled nabízí Milan Rataj, spoluzakladatel a HR konzultant společnosti Sloneek.com.
Hybridní model je trendy, firmy se ho však někdy snaží naroubovat na svůj byznys trochu uměle. „Musíte si být jistí, že povaha vašeho podnikání práci v hybridním režimu umožňuje. Neexistuje žádný univerzální model, který by se hodil pro každou společnost,“ upozorňuje Milan Rataj. „A hlavně: nejdřív se jednotlivých zaměstnanců zeptejte, o jaký model práce mají zájem. Slepě nastavená plošná pravidla nebývají nejlepší cestou,“ dodává. Stejně jak zkoumejte preference lidí se specifickými potřebami, od rodičů až po osoby, které pečují o své blízké nebo mají zdravotní hendikep. Hybridní model jim může otevřít nové příležitosti, nejprve se však musíte ujistit, že zaměstnancům dokážete nabídnout úkoly, které umožňují flexibilní plnění.
V roce 2022 se podle Gallupu v USA konstantně zvyšoval počet lidí, kteří pracují v hybridním režimu. V prosinci tuto možnost v profesích, kde je práce na dálku možná, využívalo 42 % lidí, v prosinci již 49 %. Očekává se další nárůst.
Kolik procesů můžete digitalizovat, automatizovat a odbavit na dálku? Jak moc potřebujete, aby lidé na projektech pracovali společně na jednom místě? Dokážete si poradit s náklady na hardware a poskytnout zaměstnancům vybavení potřebné pro práci z domova? To jsou otázky, které je vhodné si položit, než lidi vyšlete na částečný home office. Všichni by rovněž měli mít rovnocenný přístup ke zdrojům, uvádí Šimon Steffal z organizace Mindset Mentors a dodává: „Typickým projevem je nevyváženost při hybridních schůzkách. Ti, kteří jsou online, nemají k dispozici kompletní neverbální komunikaci a je pro ně složitější vstupovat do konverzací přirozeně či ve správný moment.“
Zjistěte v dalším textu.
Proč nemůžu být úplně remote? Je opravdu potřeba být tři dny v kanceláři? A proč dělá Honza jenom na dálku, když já nemůžu? Dotazy, které se můžou množit na hybridním pracovišti. „Odůvodněte, proč je dobré se potkávat i osobně a proč se pak lépe buduje komunita i kultura. Vysvětlujte, proč pro někoho platí jiná pravidla. Ve Sloneeku jsme například full remote umožnili kolegovi, který je z druhé strany republiky a dojíždět prostě nemůže. Kdybychom neudělali výjimku, přijdeme o cenný talent,“ uvádí Milan Rataj. Nastavení pravidel hybridního pracoviště je vždy o konsenzu – a toho dosáhnete jen otevřenou komunikací. Lépe tak předejdete tomu, aby si lidé o podmínkách na pracovišti šuškali v kuchyňce.
Čas doma pro soustředěnou individuální práci, čas v kanceláři pro kreativní úlohy nebo brainstormingy a socializaci. Poraďte zaměstnancům, jak hybridní režim využívat co nejefektivněji. „Home office neznamená, že můžete odjet relaxovat na chatu. Je to sice domácí, ale pořád kancelář. Dotyčný by měl být na příjmu. Na to lidi pravidelně upozorňujte,“ dodává Milan Rataj. Také pro práci na dálku by měla platit jasná pravidla, někdy je nutný zvýšený dozor ze strany leaderů a propracovaný performance management. „Pokud leader nedokáže na dálku sledovat výkon týmu, musíte nastavovat přesné cíle, jasné úkoly, tvrdá KPI a tak dále. Mety, které vám pomůžou zkontrolovat, že zaměstnanec za daný časový úsek odvedl kus práce a úlohy splnil v dostatečné kvalitě.“
Pětadvacet po obědě? A co když z toho jsou dvě hodiny? Když ten gauč k odpočinku přímo vybízí… „Při práci z domova můžou zaměstnanci selhávat v time managementu, určování priorit i sebekontrole. Někdo se hůře soustředí. Firma by měla takové situace podchytit a být připravena na ně zareagovat,“ radí Milan Rataj. Lidí se jednou za čas ptejte, jak se jim pracuje, s čím bojují i co jim vyhovuje. „Každý z nás má jiný biorytmus a práci mu můžeme přizpůsobit. HR specialisté by i v hybridním režimu měli zkoumat potřeby zaměstnanců a motivační vzorce – a soustředit se víc na lidi než na tabulky.“
Zjistili jste, že se někomu špatně dělá z domova, protože se cítí odcizeně a potřebuje lidský kontakt? Pokuste se zajistit, aby pak nebyl sám ani v kanceláři. Dobrým řešením může být třeba členství v hubu. „Obklopují vás cizí lidé, ale vidíte kolem sebe pohyb a život,“ doplňuje Milan Rataj.
„Já si na doma nechávám kreativní myšlenkovou činnost. Vyhovuje mi, že za mnou neustále někdo nechodí a nevytrhuje mě z koncentrace. V kanceláři se dokážeme pořádně zapovídat!“ Milan Rataj, Sloneek.com.
Že by se veškerý pracovní život přesunul do online prostředí? Do metaversu, VR, AR? To je podle Milana Rataje spíš nepravděpodobné. „Už teď je pole sociálních kontaktů dost narušené a já bych si přál, aby to nepokračovalo. Nedovedu si představit, že pracujeme a stavíme mezilidské vztahy jen online, v takovém případě bychom opomíjeli samotnou podstatu člověčenství. Pořád zůstáváme sociálními zvířaty,“ míní.
Spoluzakladatel a HR konzultant společnosti Sloneek.com, která vyvíjí HR personální systém, také pracuje v hybridním režimu. „Dva dny v týdnu mívám schůzkové. Jindy jsem doma a snažím se pracovat na obsahových věcech. Na dálku pracuji i tehdy, když vyvíjíme novou feature nebo aplikaci, případně když odbavuji smlouvy, kdy i jedna nepozornost může být fatální. Musím se osm hodin plně soustředit. Zbytek času trávím v kanceláři – tam se věnuji administrativní, ne úplně myšlenkově náročné práci. Do officu se každopádně vždy těším. Povídání, to je naše!“
Stáhněte si kontrolní checklist od Sloneeka a MindsetMentors.
spoluzakladatel a HR konzultant společnosti Sloneek.com
Vystudoval andragogiku na Univerzitě Jana Komenského a Univerzitě Karlově, kde i přednáší. Na americké LIGS University získal doktorát a titul MBA. Dlouho působil v marketingu, později ho zcela pohltilo HR. Pracoval jako konzultant managementu řady společností, jako interim HR Business Partner CEO Technologické agentury České republiky spoludesignoval organizační změnu. V roce 2017 spoluzakládal společnost Sloneek, která vyvíjí HR personální software. „Starám se o to, aby zákazníci Sloneeka cítili podporu při nasazování i využívání aplikace. HR manažerům pomáhám nejen konzultovat personální procesy a aktivity, ale také například zavádět kompetenční modely,“ upřesňuje.
Věří v celoživotní vzdělávání, které je podle něj nejúčinnější prevencí před zakrněním. Firmy by se podle něj neměly soustředit jen na výkonové řízení – zásadní je dlouhodobá motivace, symbióza mezi člověkem a firmou i nepřetržité navyšování kompetencí. „Šířím myšlenku firemního vzdělávání jako investice, nikoliv benefitu.“
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.