Well-being

Duševní i finanční zdraví. Jak HR profesionálové chápou well-being zaměstnance?

0

Co tvoří úspěch firem? Určitě kvalitní produkty, inovace a jasná vize. Ale hlavně: zaměstnanci. Přesto některé firmy stále zapomínají na jejich fyzické a duševní zdraví. Dali jsme slovo profesionálům z oblasti HR a zeptali se, proč je podle nich důležitá péče o pohodu svých kolegů.

Jak vnímáte well-being zaměstnanců?

Denisa Dorotíková, Prusa Research
Denisa Dorotíková, Prusa Research

„Well-being zaměstnance vnímám na spoustě úrovní. Například finanční well-being – měli bychom vědět, jakou má firma pozici na trhu práce, a tomu přizpůsobit finanční ohodnocení zaměstnanců. Patří sem také zdraví zaměstnanců. Ze zkušenosti vím, že velice dobře fungují platformy, které zaměstnavatelé nabízejí jako pracovní benefit (Hedepy, Terapio a podobně.). V dnešní době vysokého mentální nasazení není vyhoření a s ním spojené problémy ničím neobvyklým. Zároveň je potřeba neustále vzdělávat manažery, jakým způsobem pracovat se svými podřízenými, aby nevytvářeli zbytečný pracovní tlak. Za zmínku stojí také vztahový well-being. Vytváříme takové pracovní týmy, kde ideálně nebude vznikat prostor například pro šikanu."

Prusa Research
Radek Hampl, Bonami
Radek Hampl, Bonami

„V Bonami projevujeme náš přístup k well-beingu hlavně tím, že zaměstnancům poskytujeme svobodu. Když to trochu přeženu, vlastně nám moc nezáleží na tom, že si někdo během pracovní doby odskočí na jógu. Nepotřebujeme kontrolovat, jestli zaměstnanci sedí v kanceláři, nebo pracují ze své postele. Hlavní pro nás je, aby uměli zacházet se svobodou, kterou jim dáváme – tedy aby cítili zodpovědnost za svěřenou práci a komunikovali s ostatními dle předchozí domluvy. Dokud tomu tak bude, zaměstnanci mohou klidně pracovat z Thajska, nebo se držet tradičního modelu práce od 9 do 5. Nechceme nic zbytečně formalizovat jen proto, že se to tak očekává."

Bonami
Miroslava Lukačová, Mind2FLO
Miroslava Lukačová, Mind2FLO

„Well-being podle mě zahrnuje nejen to, jak se člověk cítí v práci, ale i mimo ni. Například zdali jednotlivým činnostem (rodina, práce, koníčky, relax) věnuje tolik času, kolik by skutečně chtěl, a hlavně potřeboval. Druhou rovinu well-beingu vidím ve spokojenosti. Má moje práce smysl? Jakou stopu zanechávám? Jaké vztahy buduji? Každý den nemusí být sluníčkový, ale pokud je zaměstnanec s odpověďmi na tyto otázky spokojený, lépe zvládá náročnější dny a situace. Když firma věnuje well-beingu pozornost, změní se přístup zaměstnanců a jsou ochotní udělat něco navíc. Zlepšuje se jejich výkon, nálada, a především energie."

mind2flo
Nikola Valeček, Acronis
Nikola Valeček, Acronis

„Well-being kolegů je zcela zásadní, vše se totiž odvíjí od spokojenosti. Spokojený zaměstnanec odvádí dobrou práci a dopouští se menšího počtu chyb. Společnost tak dokonce může dosáhnout většího zisku."

Acronis
Mariana Sládková, Footshop
Mariana Sládková, Footshop

„Pro mě je well-being zaměstnanců všechno. Spokojeností našich lidí moje práce začíná i končí. Kdy bych byla opravdu šťastná? Kdyby žádný ze 185 zaměstnanců neměl nedělní stresy z nadcházejícího pracovního týdne. Všichni by byli spokojení se svými šéfy, atmosférou v kanceláři, na skladě, na prodejnách i se svým ohodnocením. Kdyby měl každý zaměstnanec pocit uznání ze strany firmy i kolegů a tak akorát se rozvíjel i získával nové vědomosti. To bych měla pocit skutečně dobře odvedené práce. Dosáhnout všech těchto cílů však není jednoduché."

footshop
Aneta Hochel, Orea Hotels and Resorts
Aneta Hochel, Orea Hotels and Resorts

Na well-being se dívám z několika pohledů. První z nich je, jak se zaměstnanec ve společnosti cítí a co pro něj firma dělá, aby pozitivně ovlivnila jeho výkon. Sem samozřejmě spadá dodržování všech pracovně-právních povinností, ale i různé benefity, od platového až po nemateriální ohodnocení. Well-being vnímám také v kontextu toho, jak se zaměstnanec cítí v rámci celého kolektivu – tedy nejen jako jedinec, ale i člen dílčích týmů. Firmy by měly umět pracovat se soutěživostí a rivalitou na pracovišti. V neposlední řadě si myslím, že by zaměstnanci měli HR vnímat jako jakéhosi ambasadora jejich well-beingu. Neměli by se tedy bát na nás obracet se všemi svými potřebami."

Orea hotels and resorts
Milan Rataj, Sloneek.com
Milan Rataj, Sloneek.com

„Vím, co pro mě well-being není. Korporátní wellness, kdy zaměstnance zahrnete nepřeberným množstvím různorodých benefitů, finančních i jiných. Taková cesta je sice jednodušší, ale motivaci či spokojenost zaměstnance zásadně nezvýší. Well-being je pro mě symbióza mezi firmou a zaměstnancem, která nastává, když je zaměstnanec vtažen do hry a chodu společnosti. Když může kreativně vstupovat do dění a spolurozhodovat. Když se do práce těší a firmě rád odevzdává víc než nutné minimum, které stanovuje smlouva.”

sloneek.com
Tereza Tkáčová, Slevomat
Tereza Tkáčová, Slevomat

„Beru to jako svou osobní misi, respektive své pracovní uplatnění. Od momentu, kdy z role HR oznámím nováčkovi pracovní nabídku a on ji přijme, o něj začínám pečovat. Po zážitkovém onboardingu řešíme spokojenost, rozvoj, posuny v rámci firmy. Kdokoliv za námi kdykoliv může přijít. Snažíme se na HR vytvářet přátelské a bezpečné prostředí. A toto vše dohromady by v ideálním světě znamenalo well-being. I v rámci samotných benefitů k němu směřujeme. Občas k nám dorazí maséři a pro zaměstnance je zařízeno občerstvení na pracovišti v podobě neustále plných ledniček. Máme navíc spolupráci s právně-poradenskou společností Terapio.”

slevomat
0

Diskuze

Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce

Přihlásit se
0 reakcí

Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky

MAGAZÍN

Čtěte dál

Digitalizace a inovace
16.01.2025
článek

Tři klíčové pilíře preboardingu: komunikace, analýza a příprava. Víte, jak vám s tím pomůže AI?

Digitalizace a inovace
15.01.2025
článek

Připravte červený koberec! Jak v preboardingu díky AI přivítat nováčky jako hvězdy

Inovace
14.01.2025
rozhovor

Tohle letí! Trendy v HR podle Petra Skondrojanise

Digitalizace a inovace
13.01.2025
článek

Zkraťte pomocí AI čas do produktivity na minimum