Na konci září se slaví Mezinárodní týden štěstí v práci. Jak vypadá spokojené pracoviště? Veronika Kynčlová, vedoucí obchodu ve společnosti JOBka.cz, akcentuje jedno z nejdůležitějších témat – komunikaci. Je opravdu podstatou všeho a může ovlivnit (ne)úspěch týmu?
Všechno je o komunikaci – věta, kterou někdy slyšel asi každý. Ať už v pracovním kolektivu, sportovním týmu nebo v jakémkoliv mezilidském vztahu. „Komunikace je základ všeho. Měli bychom spolu hovořit a naslouchat si,“ potvrzuje Veronika Kynčlová ze společnosti JOBka.cz. Proč se právě tohle slovo tak často zmiňuje? Přehledná, otevřená a empatická komunikace přispívá k vyšší angažovanosti a celkové pohodě zaměstnanců. Výzkumy ukazují, že firmy s efektivní komunikací mají vyšší míru spokojenosti a produktivity.
Transparentní komunikace vytváří důvěru mezi zaměstnanci a vedením, čímž se posiluje pozitivní firemní kultura. „Z našich dat víme, že v téměř jakékoliv české společnosti existuje dílčí skupina zaměstnanců, kteří řeknou, že jsou nespokojení s komunikací. Zmiňují například, že nemají dostatek informací a netuší, kam firma směřuje, nebo jaké má vize,“ upozorňuje Veronika.
Efektivní komunikace zaměstnancům umožní sdílet informace a kvalitně spolupracovat. „Ve firmě máme vztahy založené hlavně na vzájemné důvěře a spolehlivosti. Všichni víme, co je naším posláním, a za tím směřujeme,“ říká sales lead firmy JOBka.cz. Studie Society for Human Resource Management zdůrazňuje pozitivní vztah mezi efektivní komunikací a zvýšenou angažovaností zaměstnanců, která zároveň vede k jejich sebenaplnění.
Věděli jste, že komunikace na pracovišti může být zábavná a interaktivní? Zapojení zaměstnanců prostřednictvím her, týmových soutěží a neformálních setkání může výrazně zlepšit náladu a motivaci týmu. Když se zaměstnanci cítí fajn a můžou být sami sebou, komunikace se stává přirozenější a efektivnější. „Klienti o nás říkají, že naší silnou stránkou je flexibilita a že jsme schopni naslouchat jejich potřebám. Přesně tak to totiž máme nastaveno uvnitř našeho týmu. Podobně se pak navenek odráží i naše firemní komunikace,“ dodává Veronika Kynčlová.
Výzkumníci z Iowa State University dokazují, že efektivní komunikace zároveň snižuje konflikty na pracovišti a přispívá k včasnému řešení problémů. Vedení firmy by se mělo naučit komunikovat své záměry. „Zaměstnanci chtějí být zapojeni a necítit se jen jako pořadové číslo, které nedostává zpětnou vazbu,“ míní Veronika a pokračuje: „Chtějí se sami podílet na úspěchu firmy. Ale ve chvíli, kdy nemají feedback a neví, jestli někdo bere jejich nápady vážně, rapidně klesá jejich motivace.“ Pravidelná komunikace ze strany managementu proto patří mezi klíčové body employee engagementu.
Své tipy nabízí Ivo Hrdina, psycholog a spoluzakladatel firmy JuiceUP.
Lepší komunikační strategie znamenají lepší pracovní vztahy i celkovou firemní kulturu. „Kvůli špatné komunikaci zaměstnanci často netuší, jaké benefity jejich podnik nabízí nebo kolik jim zbývá dovolené. Firmy se pro své lidi snaží dělat spoustu věcí, ale zaměstnanci často ani netuší, jaké možnosti mají. HR oddělení se pokouší informace předávat dál, ale přesto se k zaměstnancům často nedostanou,“ upozorňuje Veronika Kynčlová.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.