Nezůstat stát na místě je základ. Inovace i nové přístupy posouvají firmu kupředu a vytvářejí progresivní pracovní prostředí. Personalisté se starají nejen o nábor či výběr zaměstnanců, ale také nepřetržité vzdělávání a integraci změn. Jak kolegy seznamovat s technologickými novinkami?
Inovace a změny mohou být vzrušující, ale občas se neobejdou bez komplikací. Zaměstnancům se nemusí zamlouvat nebo se zkrátka odmítají učit nové věci. Vždycky mějte na paměti, že jde ale hlavně o lidi – a o to, aby si bez problémů osvojili práci s novými technologiemi. „Ve startupu, kde jsem před lety působila, jsme zaváděli nový interní HR systém. Bylo docela komplikované vysvětlit některým kolegům, proč ho vlastně potřebujeme,“ vzpomíná Denisa Dorotíková, která dnes pracuje v Prusa Research. Hlavním pravidlem je podle ní jasná a otevřená komunikace. Na jaké další body nezapomenout?
Zeptali jsme se zkušených HR specialistů.
Ze všeho nejdřív je nutné si říct, k čemu má vlastně nová technologie nebo inovace posloužit. „Změna může souviset například se skončením smlouvy s vývojářem softwaru – od určitého data nebude systém fungovat, a tak nezbývá než dodavatele změnit,“ říká HR profesionál z firmy Acronis Nikola Valeček.
Než technologii začnete prosazovat, vysvětlete zaměstnancům její význam a výhody. Pokud znají důvod změny, snáz ji přijmou a budou mít chuť se učit. Personalista by měl v takovém případě posloužit jako nápomocný průvodce, který vysvětlí, jak se věci mají. „Zrovna řeším přechod z programů Zoom na Teams. Školím zaměstnance a pomáhám některým lidem, jak s rozhraním pracovat. Osvědčily se prezentace, srozumitelné tutoriály i individuální přístup,“ svěřuje se Nikola Valeček se svou aktuální zkušeností.
Málokoho baví pročítat dlouhé manuály nebo poslouchat několikahodinovou přednášku. Při představování inovací vám můžou pomoct ilustrační videa nebo multimediální prezentace. Pokud to firemní kultura dovoluje a vaši kolegové si potrpí na originalitě, můžete jim novou technologii názorně uvést třeba i hravou formou. S novinkou se tak seznámí v odlehčeném a méně stresujícím duchu. „Představování nové technologie bývá často součástí onboardingové prezentace, určené pro nově příchozí zaměstnance. Děláme je na dálku a s kolegy se spojujeme online. Sdílím svůj desktop a někdy i velmi neformálně vysvětluju, co a jak. Po skončení zájemcům vždy poskytnu celou prezentaci a zodpovím jakékoliv dotazy,“ dodává Nikola.
Pro dobrotu na žebrotu. Přestože by inovace měla ulehčit práci nebo přispět k celkově lepším výsledkům, ne všichni s ní musí souhlasit. Mnohým lidem se špatně opouští něco, na co už si zvykli, a nechtějí se učit od znova. „Zaváděli jsme ticketovací systém, který často funguje v korporátech. Než jsme na něj přešli, HR oddělení mělo zasekaný Slack různými dotazami, na které nestíhalo odpovídat. Nový ticketovací systém pomohl systematizovat interní úkoly i požadavky od klienta,“ vzpomíná Denisa Dorotíková na svá působení před nástupem do Prusa Research.
Snažte se proto zaměstnance ujistit, že inovace ve výsledku prospěje a vyplatí se v dlouhodobém horizontu. Když si tým novou technologii osvojí, oceňte ho. Uznání a pochvala mohou zvýšit chuť k dalším inovacím do budoucna.
Abyste inovace dokázali lépe zavádět, můžete oslovit kolegy z vaší firmy, kteří už s danou problematikou mají zkušenosti. Nejenže vám pomůžou šířit pozitivní postoj, ale také budou k dispozici pro odpovědi na otázky těch, kdo potřebují podporu. Jakmile novinky pustíte do světa, pravidelně sbírejte zpětnou vazbu. Poslouží vám jako cenné informace pro další vylepšování procesů a školení.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.